Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
De dagelijkse gang van zaken binnen de school kan leiden tot klachten. Denk hierbij aan gebrekkige communicatie of beschuldigingen van onprofessioneel gedrag, aantijgingen van machtsmisbruik, discriminatie of seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Het gaat hier om klachten waarbij een schoolmedewerker aangeklaagd kan worden. Daarom geven we in dit artikel lees je meer informatie over het zorgvuldig omgaan met aangeklaagde medewerkers bij formele klachten. We gaan in op de volgende onderwerpen:
Elke klacht vraagt om een zorgvuldig en rechtvaardig onderzoek in het belang van alle betrokken partijen. Toch vergeten we soms dat ook de aangeklaagde rechten heeft.
Wanneer beschuldigingen zich tegen een medewerker van school richten, is het belangrijk om te midden van emoties ervoor te zorgen dat het klachtonderzoek procedureel correct wordt uitgevoerd. Wij zien dat in veel klachtenregelingen het klachtonderzoek onderdeel is van de procedure bij de klachtencommissie. Maar de meeste klachten bereiken de klachtencommissie niet en worden intern opgepakt. Om aan de rechten van de aangeklaagde tegemoet te komen, dient er een transparante procedure te zijn voor het (onafhankelijk) onderzoeken van de klacht.
In de procedure van de klachtencommissie worden de rechten van de aangeklaagde beschreven. Deze rechten zouden ook goed opgenomen kunnen worden in de interne procedure:
Recht op informatie Gedurende de klachtenprocedure heeft de aangeklaagde recht op alle informatie die tijdens het onderzoek wordt verzameld en geproduceerd.
Recht op hoor en wederhoor De rechtvaardige behandeling van beide partijen komt tot uitdrukking in hoor en wederhoor van zowel de klager als de aangeklaagde.
Recht op bijstand Voorafgaand aan het onderzoek wordt de aangeklaagde gewezen op de mogelijkheid zich te laten bijstaan door een raadsman/raadsvrouw. De aangeklaagde kan hiervoor een beroep doen op de afdeling rechtspositie van de vakbond waarbij hij/zij is aangesloten of op de eigen rechtsbijstandsverzekering.
Recht op verweer De aangeklaagde wordt in de gelegenheid gesteld zich mondeling en/of schriftelijk te verweren tegen de door het bevoegd gezag voorgenomen beslissing.
Begeleider aangeklaagde In het kader van rechtvaardige behandeling van de aangeklaagde is het wenselijk dat de school beschikt over een persoon die specifiek is aangesteld voor het begeleiden van de aangeklaagde.
Vertrouwenspersonen kunnen nooit optreden als begeleider van de aangeklaagde. De vertrouwenspersoon is degene die de klager opvangt en begeleidt.
Degene die de aangeklaagde bijstaat wordt, om naamsverwarring te voorkomen, ‘begeleider van de aangeklaagde’ genoemd. Met het aanstellen van een begeleider voor de aangeklaagde laat een school zien dat ze ook zorg draagt voor medewerkers.
Mogelijke taken van de begeleider van de aangeklaagde:
De begeleider van de aangeklaagde kan, afhankelijk van het verloop van de klachtbehandeling, het aangeklaagd personeelslid wijzen op het volgende:
Als een klacht tegen een schoolmedewerker bij de directie/bevoegd gezag bekend is, dan kan de directie/bevoegd gezag:
Mocht na zorgvuldig klachtonderzoek blijken dat de klacht tegen de medewerker ongegrond is of dat de medewerker valselijk beschuldigd is, dan is rehabilitatie door het bevoegd gezag op zijn plaats. Het doel van rehabilitatie is de eer van de medewerker te herstellen en het mogelijk te maken om het werk weer veilig te kunnen hervatten.
In het rehabilitatietraject is de directeur de aangewezen persoon om de vals beschuldigde bij te staan.
De aangestelde begeleider vergezelt de aangeklaagde bij de gesprekken die worden gevoerd. Het is altijd belangrijk dat er een keuze wordt gemaakt die recht doet aan de veiligheidsbeleving van de vals beschuldigde. Het beste is als de vals beschuldigde zelf aan kan geven wat er nodig is om het werk veilig te hervatten.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Vertrouwenspersonen krijgen vaak te maken met bemiddeling bij klachten op school. Wat verstaan we onder bemiddeling? En wie voert de bemiddeling uit?
Ouders, leerlingen en personeel hebben het recht om te klagen. Dit klachtrecht is zelfs wettelijk vastgelegd (Kwaliteitswet 1998). Wat houdt dit in?
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.