Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Een goed aangiftebeleid draagt bij aan de veiligheidsbeleving van medewerkers en leerlingen en maakt het schoolveiligheidsplan compleet. Maar wat komt er kijken bij een aangiftebeleid? In dit artikel lees je welke stappen je moet nemen vóórdat je aangifte doet, wat de afwegingen zijn om aangifte te doen, wie er aangifte kan doen en welke aangifteprocedures er zijn. Ten slotte lees je tips en aandachtspunten voor een duidelijk aangiftebeleid.
Verzamel relevante, de tot dusverre beschikbare informatie over het incident, zodat politie, officier van justitie en rechter een goed beeld kunnen vormen van de gebeurtenissen rondom het incident. Ga echter niet zelf op onderzoek uit; waarheidsvinding is de taak van de politie. Het kan namelijk schadelijk zijn voor een eventuele vervolging als de eerste getuigenissen beïnvloed zijn, voordat de politie met betrokken heeft gesproken; zeker als het jonge leerlingen betreft.
De 7 W’s vormen hiervoor een goede leidraad:
Overleg met de politie wat in jouw situatie de juiste manier van aangifte doen is. Dat kan namelijk in sommige gevallen als de dader onbekend is bijvoorbeeld ook online. Is de dader wel bekend? Vaak kan het dan op het politiebureau en soms ook telefonisch. Bel met het algemene nummer van de politie (0900 – 8844) om te bepalen welke manier voor jullie situatie geschikt is. Het is ook mogelijk om anoniem iets te melden bij de politie.
Stroomschema: van incident tot melding of aangifte
Het stroomschema leidt je door de keuzes die je achtereenvolgens tegenkomt als je overweegt aangifte te doen van een incident op school. Heb je besloten aangifte te doen? Dan kunnen verschillende partijen dat doen, afhankelijk van de situatie en het aangiftebeleid van de school.
Wanneer doe je als directie/werkgever aangifte en wanneer niet? Dat verschilt per situatie en per incident: is het strafbaar, niet strafbaar of twijfel je?
Een school is in principe alleen verplicht aangifte te doen bij een vermoeden van seksueel grensoverschrijdend gedrag van een met taken belast persoon bij een minderjarige leerling. Lees hierover meer bij meldcode en meldplicht. Bij alle andere situaties is het aan de school zelf om een afweging te maken om wel of geen aangifte te doen.
Het is niet altijd eenvoudig om te bepalen welke incidenten de school zelf oplost en bij welke incidenten aangifte gedaan moet/kan worden. Dit heeft te maken met de specifieke onderwijscontext: het gaat immers om kinderen en jongeren. Het opzoeken van grenzen en het maken van verkeerde keuzes horen bij het opgroeien. Leraren weten in de meeste gevallen vanuit hun pedagogische handelen hoe je moet omgaan met incidenten. Maar soms overschrijdt een incident de geldende normen binnen de school. Wat doe je dan?
Onderwijsprofessionals moeten een incident dat plaatsvindt melden bij de schooldirectie; die is namelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van het aangiftebeleid dat door het schoolbestuur is ontwikkeld. Na de melding moet de directie/werkgever zorgen voor tenminste deze onderstaande zaken en dat deze taken belegd zijn:
Aangifte doen kan een duidelijk signaal afgeven, zowel tegenover de dader als de school. Hiermee trekt de schooldirectie een grens die op dat moment van belang is voor de veiligheid(sbeleving) van alle leerlingen en medewerkers.
Je kunt geen aangifte doen als het incident niet strafbaar is. Wél kun je ervoor kiezen om een melding te maken bij de politie. De politie stelt dan geen onderzoek in, maar registreert het incident. Dat draagt bij aan de veiligheid omdat:
Bovendien is het bij een melding ook mogelijk dat de politie de verdachte aanspreekt op diens gedrag. Zowel het slachtoffer, de directie/werkgever of een betrokken collega kan de melding doen.
Bij een strafbaar feit kan iemand aangifte doen. Wie dat doet, hangt af van de situatie. Onder het kopje Vier aangifteprocedures lees je verschillende procedures die je kunt volgen, passend bij de situatie.
Aan welke strafbare feiten in het onderwijs kun je denken? Onderstaande lijst is niet volledig, maar geeft een beeld:
Twijfel je of een incident strafbaar is? Neem dan contact op met de politie. Leg de situatie voor en overleg over hoe je het beste kunt handelen. Je kunt de politie ook vragen om navraag te doen bij de (hulp)officier van justitie over de strafbaarheid van het incident.
Verschillende mensen kunnen aangifte doen bij een strafbaar feit op school:
(1) De onderwijsinstelling als getroffene: bijvoorbeeld als er sprake is van vernieling of diefstal van schooleigendommen.
(2) De onderwijsinstelling als betrokkene: Vind je het als instelling belangrijk om aangifte te doen van een terwijl het getroffen personeelslid zelf heeft besloten dat niet te doen? Dan kun je als ‘betrokkene’ aangifte doen van het incident. In principe kan namelijk iedereen die weet heeft van een strafbaar feit daarvan aangifte doen.
(3) Een personeelslid als getroffene: Het slachtoffer kan zelf aangifte doen. Hier geeft de politie vaak de voorkeur aan.
(4) De onderwijsinstelling als werkgever: De onderwijsinstelling kan als werkgever aangifte doen namens een personeelslid dat het slachtoffer is van een incident. Dat kan in twee gevallen: (a) het slachtoffer wil aangifte doen, maar is zelf psychisch of fysiek daar niet toe in staat; of (b) je wilt het slachtoffer werk uit handen nemen. Als je namens een werknemer aangifte doet, heb je een schriftelijke verklaring van diegene nodig. Voor het slachtoffer is het belangrijk om te weten dat de politie de werknemer soms wel nog nader wil horen.
Na deze stappen kan je overgaan tot het doen van aangifte. Voordat we naar de verschillende procedures gaan kijken, is het belangrijk om de volgende tips mee te nemen bij het doen van aangifte:
Laat weten dat de aangifte een publieke zaak betreft Bij geweld en agressie tegen functionarissen met een publieke taak – dus ook onderwijspersoneel – krijgt de opsporing en vervolging van daders een hoge prioriteit. Het is dus van belang dat de politie weet dat je een publieke taak uitoefent. Zorg dat het in de aangifte wordt vermeld/aangevinkt.
Bepaal welke gegevens van de getroffene je laat opnemen in het dossier Als een personeelslid aangifte doet als getroffene, kan diegene ervoor kiezen het adres van de onderwijsinstelling op te geven in plaats van het eigen woonadres. Het privéadres blijft dan uit het dossier, zodat de (vertegenwoordiging van de) verdachte dit niet te weten komt.
Anonieme aangifte Medewerkers met een publieke taak, die slachtoffer of getuige zijn van een geweldsincident, kunnen tegenwoordig ook anoniem aangifte doen. Dat heet aangifte onder nummer. Meer informatie hierover vind je op de website van Rijksoverheid. Een uniek nummer vervangt dan de naam van degene die aangifte doet. Ook de adresgegevens worden dan niet vermeld.
Vier aangifteprocedures
Iedereen die werkt binnen het onderwijs weet dat een veilige omgeving voor leerlingen en personeel van groot belang is om te kunnen leren en werken. Een duidelijk aangiftebeleid draagt daaraan bij. Leerlingen en personeel voelen zich veiliger als duidelijk is vastgelegd waar de grenzen liggen en wat er gebeurt als iemand deze overschrijdt.
Een goed aangiftebeleid zorgt ook voor objectiviteit. Soms vindt er een incident plaats dat zo ernstig is dat je aangifte moet doen. Op die momenten moet het voor iedereen duidelijk zijn dat die acties volgen uit het veiligheidsbeleid van de school en dat het niet gaat om persoonlijke overwegingen.
Iedere onderwijsinstelling heeft een veiligheidsplan Met het digitaal veiligheidsplan ga je als school alle facetten langs die in het veiligheidsplan horen. waarin staat omschreven hoe de school de sociale veiligheid waarborgt. Het aangiftebeleid maakt daar deel van uit. Het schoolbestuur draagt zorg voor de ontwikkeling van dit beleid; de schooldirectie is verantwoordelijk voor de uitvoering ervan.
Waar begin je met het schrijven van een goed en duidelijk aangiftebeleid? Deze tips en aandachtspunten helpen je op weg.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Wat is het verschil tussen de Meldcode en de Meldplicht? Wanneer geldt de Meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld en wanneer de Meldplicht bij seksuele intimidatie en seksueel misbruik in het onderwijs? Wij lichten het toe. Ook kun je onze folder downloaden met duidelijke uitleg, met een versie voor het po en een versie voor het vo/mbo.
De folder ‘Grenzen aan gedrag’ is een samenvatting over de wettelijke kaders van (seksueel) ontoelaatbaar gedrag van onderwijspersoneel ten opzichte van leerlingen en studenten. Wanneer en hoe moet er actie worden ondernomen? En wat kan een schoolleider en -bestuurder doen om dit gedrag te voorkomen?
Schoolveiligheid is primair een zaak van de school zelf. Dat betekent niet dat de school er helemaal alleen voor staat. Er zijn zaken waarbij de school samen kan of zelfs moet werken met de politie. In dit artikel zetten wij de belangrijkste zaken voor een goede samenwerking tussen school en politie op een rij.
Controleer je als schoolleiding op bezit en gebruik van alcohol, drugs en wapens? En zo ja: hoe? Mag je kluisjescontroles houden? Zorg voor actuele draaiboeken en protocollen.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.
Meld je aan
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.