Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Aandachtspunten voor een inclusieve én veilige school
Ruimte geven aan diversiteit op school draagt bij aan een inclusieve omgeving waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Maar het zorgt soms ook voor spanningen en zet de sociale veiligheid onder druk. Denk aan weerstand rond Coming Out Dag en Paarse Vrijdag. Discussie tijdens Ramadan over het wel of niet inrichten van een gebedsruimte. Of onrust over de Week van de Lentekriebels. Hoe geef je tegelijk ruimte aan diversiteit en zorg je voor een veilige sfeer? Een handreiking voor scholen.
School is de plek waar kinderen en jongeren leren omgaan met diversiteit. Ze ontwikkelen er een bredere kijk op de wereld en leren de dialoog met elkaar aangaan. Dit legt een stevige basis voor hun latere leven in een diverse samenleving. Maar diversiteit zorgt niet automatisch voor meer begrip en tolerantie tussen en binnen groepen, zegt Sjoukje, adviseur bij School & Veiligheid. “Het gaat er om hoe je ermee omgaat. Op school en in de klas. Mogen verschillen er zijn? Maken ze ons tot een sterkere, veelzijdiger groep? Als je niets doet, kan het leiden tot onbegrip en polarisatie.”
“Waar verschillen samenkomen kan ook discussie en spanning ontstaan”, zegt Sjoukje. “Het is belangrijk die spanning niet uit de weg te gaan, maar het juist te gebruiken om samen te leren over verschillen, respectvol om te gaan met allerlei vormen van diversiteit en democratische waarden te ontwikkelen. School is daarvoor de oefenplaats.”
School de plek waar verschillen bij elkaar worden gebracht én overbrugd kunnen worden. Daarin zit kracht van het onderwijs. (pedagoog Stijn Sieckelinck, Verus.nl)
Eén van de manieren om ruimte te geven aan diversiteit op school is het vieren van bepaalde feesten en aandacht hebben voor belangrijke momenten voor verschillende groepen. Denk aan Keti Koti, Paarse Vrijdag, Ramadan.
Melissa is als beleidsadviseur bij School & Veiligheid betrokken bij Gendi. Een initiatief van School & Veiligheid die scholen ondersteunt in het ruimte geven aan gender- en seksuele diversiteit op school. Volgens haar hoeft iets ‘vieren’ niet altijd groots. “Kleine aandacht schenken aan een (feest)dag of (herdenk)moment is soms genoeg. Het geeft leerlingen en personeel de kans hun achtergrond te delen en meer te leren over tradities en gebruiken van anderen. Iets dat wederzijds respect en begrip bevordert. Mits het in een veilige setting gebeurt”, zegt ze nadrukkelijk.
Vermoed je te veel weerstand, onrust of onveiligheid? Dan is niet vieren volgens Melissa een verstandige keus. “Onderzoek dan wel wat nodig is om het onderwerp in de toekomst veilig aandacht te geven.”
Ook Sjoukje benadrukt het belang van sociale veiligheid in relatie tot ‘vieren’ van diversiteit. Ze adviseert hier gedurende het hele jaar in te investeren. “Zet aan het begin van het schooljaar een inclusieve sociale norm in de klas neer: iedereen hoort erbij, verschillen maken ons sterker, slimmer, leuker. En zorg dat je deze norm bewaakt door af te spreken dat je respectvol met elkaar omgaat. Oefen dit door regelmatig in de klas te praten over controversiële onderwerpen en terug te grijpen naar de afspraken en deze zo nodig aan te scherpen.”
De adviseurs van School & Veiligheid benadrukken daarnaast het belang van een schoolvisie op diversiteit en inclusie. Dit vormt het vertrekpunt van waaruit je de dingen doet én helpt in de communicatie naar ouders toe.
Betrokkenheid van iedereen is essentieel voor het creëren van een inclusieve schoolgemeenschap. Raakt het aan diversiteit? Dan adviseert School & Veiligheid om ouders, leerlingen en onderwijspersoneel actief te betrekken.
Werken aan diversiteit en inclusie vraagt volgens Sjoukje om een lerende houding. Het is lastig om het voor iedereen meteen goed doen. En dat hoeft ook niet. “Het vraagt om verdiepen, oefenen en excuses aanbieden als je iemand onbedoeld hebt gekwetst.”
Een inclusieve school waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Daarbij is ruimte voor diversiteit – in de breedste zin van het woord – van belang. Dit vraagt van scholen:
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
De tool ‘Struisvogel Sessie’ van KIS en Stichting School & Veiligheid helpt om het gesprek aan te gaan over situaties die vaak leiden tot morele dilemma’s rondom diversiteit.
Met de kletskaartjes Welles Nietes start je simpel een veilig gesprek over de vrijheid van meningsuiting, meningsverschillen en het verschil tussen feiten en meningen. (Gemaakt voor het po; ook te gebruiken in het vo.)
Bij het behandelen van maatschappelijk gevoelige onderwerpen – waaronder seksualiteit, gender- en seksuele diversiteit, is zorgen voor sociale veiligheid van groot belang. Hoe zorg je ervoor dat ouders binnenboord zijn, dat het schoolteam stevig staat en kinderen zich veilig voelen? School & Veiligheid geeft tips. Ook ter voorbereiding op de Week van de Lentekriebels.
Wat vraagt polarisering van meningen van het pedagogisch vakmanschap. Elsemiek Schepers schreef er een blog over.
De reacties op mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag op school kunnen uiteenlopen van bagatelliseren tot overreageren. Hoe bewandel je het professionele midden?
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.