Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Het signaleren en het onderzoeken van niet-pluis gevoelens behoort tot de pedagogische taak van de school. Maar wanneer ga je met een individuele leerling hierover het gesprek aan? Hoe voer je zo’n gesprek en wat doe je na afloop? Wat is het doel? Hoe ga je om met opmerkingen die jou tegen de borst stuiten?
Als je merkt dat een uitspraak veel met je doet, ga dan niet direct het gesprek aan. Bedenk of jij degene bent die het gesprek moet aangaan, of een collega. Kijk ook of de jongere openstaat voor een gesprek.
Probeer te achterhalen wat er speelt en wat deze jongere beweegt. Waar is hij boos, bang, verdrietig of blij over? Is het een kwetsbare jongere? Zijn er onlangs gebeurtenissen geweest, in zijn privéleven of in de actualiteit, die mogelijk impact hebben op de jongere? Ook is het relevant om te verkennen met wie hij omgaat.
Vertrouw op de gespreksvaardigheden die je al hebt. Toon in het gesprek oprechte interesse, zorg en betrokkenheid. Stel open vragen en laat genoeg ruimte om te reageren. ‘Ik zie dat je veranderd bent, wat maakt dat je geïnteresseerd bent geraakt in het geloof/het milieu/de politiek?’
Naast gespreksvaardigheden kan inhoudelijke kennis helpen om gerichte vragen te stellen. Dit betekent niet dat je alles moet weten van bijvoorbeeld de Koran, een specifiek politiek conflict of de bio-industrie.
Belangrijke dingen om tijdens het gesprek op te letten zijn onder andere de bereidheid van de jongere tot geweld (het doel heiligt de middelen), wij-zij-denken, en een vijandelijke benadering van andersdenkenden. Oordeel niet over ervaringen, idealen of denkbeelden die de jongere uitspreekt. Probeer hem niet te overtuigen van het ongelijk. En laat je niet verleiden tot een inhoudelijke discussie.
Het is niet handig om te benoemen dat je je zorgen maakt over mogelijke radicalisering. Het woord radicalisering heeft vaak een negatieve lading. Een jongere die zich in een radicaliseringsproces bevindt, heeft vaak een kwetsbaar gevoel van eigenwaarde en binding. Een negatieve manier van contact maken kan dan averechts werken.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Je kunt niet wegkijken als je vermoedt dat een of meerdere studenten radicaliseren. Het signaleren en het onderzoeken van niet-pluis gevoelens behoort…
Dit artikel gaat in op het signaleren van radicalisering binnen het onderwijs. Het schetst kanttekeningen, geeft tips en verheldert signalen waar je a…
In dit artikel geven we achtergrondinformatie over waarom jongeren radicaliseren. Je vindt er ook concrete tips voor in de klas.
Het is een situatie die veel leraren zullen herkennen: een leerling of student vertoont gedrag dat het gevoel oproept dat er iets niet in orde is. Vaak gaat het om een niet-pluisgevoel dat meer is gebaseerd op onderbuikgevoelens dan op zichtbare gedragingen. Dit kosteloos te downloaden Niet-pluisinstrument kan houvast bieden bij een gesprek hierover.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.