Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Leerlingen en personeel een veilige omgeving bieden, vraagt om meer dan alleen papieren plannen en protocollen. Beleid vraagt om een proactieve houding, om een constante vinger aan de pols. Als je weet wat er speelt, kun je knelpunten signaleren en het beleid daarop aanpassen.
Een belangrijk instrument om het gevoerde veiligheidsbeleid te monitoren, is het registreren van incidenten. De aard en omvang van de incidenten is een belangrijke graadmeter van de veiligheid binnen de school. Meten is weten. En met die wetenschap kun je het gevoerde veiligheidsbeleid toetsen op effectiviteit en waar nodig bijstellen.
Om incidentenregistratie tot een succes te maken, moet je als school aan een aantal voorwaarden voldoen.
Een incidentenregistratiesysteem heeft pas zin als leerlingen en personeel incidenten ook daadwerkelijk melden. Goede communicatie is daarbij van groot belang. Iedereen die bij de school betrokken is (personeel, leerlingen, ouders), moet weten:
De procedure voor het melden van incidenten moet je daarom duidelijk vermelden in de schoolgids en – indien aanwezig – op het intranet. Om incidentenregistratie onder de aandacht te brengen en te houden, is het verstandig regelmatig een kleine pr-campagne te organiseren. Denk aan posters in de gangen en/of klaslokalen.
Binnen de school krijgt bij voorkeur één persoon de verantwoordelijkheid voor de incidentenregistratie. Dat kan de veiligheidscoördinator zijn. Door een centraal meldpunt in te stellen is het voor iedereen duidelijk bij wie zij incidenten moeten melden. Bovendien draagt één centraal aanspreekpunt ertoe bij dat er op een uniforme wijze geregistreerd wordt.
Registreren is geen doel op zich. Het is een instrument om het veiligheidsbeleid te evalueren en waar nodig bij te stellen. Registratie heeft dan ook alleen zin als je als schoolleiding periodiek iets met de verzamelde gegevens doet. Het analyseren van de cijfers, signaleren van trends en het vertalen daarvan naar beleid, maatregelen en voorzieningen zijn daarom voorwaarden voor een zinvolle incidentenregistratie. Een bijkomend voordeel: iedereen die bij de school betrokken is, ziet zo dat het melden van incidenten effect heeft.
Voor de effectiviteit van een incidentenregistratiesysteem is het belangrijk om in school ook gezamenlijke afspraken te maken over het gebruik ervan. Zo moet je afspraken maken over:
In de module Ongevallen & Incidenten in het ArboManagementSysteem (AMS) van Kader Digital kunnen scholen in het voortgezet onderwijs (gratis) incidenten én ongevallen registreren. De gebruikte definities sluiten aan bij de wetgeving. Op de website van VOION vind je meer informatie over AMS, specifiek bedoeld voor scholen.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.