Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Met collega’s werken aan pedagogisch vakmanschap en seksuele integriteit
Hoe werk je aan een veilige sfeer in de klas rondom seksualiteit en gender? School & Veiligheid filmde vier alledaagse situaties op een middelbare school en maakte er een werkvorm bij voor professionalisering van leraren: de Kijkroute. Werk met 3/6 collega’s aan je pedagogisch vakmanschap, rond een spelbord of online. Dit product is gratis voor jou: regel het onderaan deze pagina.
Martje Heerkens van School & Veiligheid vertelt hoe je met de Kijkroute voor het vo kunt werken aan seksuele integriteit en dus meer veiligheid in de klas:
Herken je dit? Leerlingen die schunnige grappen maken, flirten, zeer intiem zijn – zowel gewenst als ongewenst. Leerlingen die felle meningen hebben over andermans uiterlijk, die elkaar ‘homo’ en ‘slet’ noemen. Leerlingen die jou in een volle klas een persoonlijke vraag stellen.
Herken je dit? Leerlingen die schunnige grappen maken, flirten, zeer intiem zijn – zowel gewenst als ongewenst.
Leerlingen die felle meningen hebben over andermans uiterlijk, die elkaar ‘homo’ en ‘slet’ noemen.
Leerlingen die jou in een volle klas een persoonlijke vraag stellen.
Misschien voelt het niet zo belangrijk, maar met jouw ‘kleine reacties’ in dit soort situaties kun je grote invloed hebben op de sociale veiligheid in de klas. Dit is ‘werken aan seksuele integriteit’, dat vraagt om pedagogisch vakmanschap. Met de Kijkroute vergroot je dit vakmanschap.
De Kijkroute draait om vier filmpjes van alledaagse klassensituaties die te maken hebben met seksualiteit of gender. In deze werkvorm kun je ongedwongen sparren over dit soort situaties, alsof je met een paar collega’s een ommetje maakt door het park.
De Kijkroute laat je zo’n wandeling maken op een de plattegrond van een park (het spelbord) met 3 tot 6 collega’s. In het park lopen vier routes, die elk beginnen met een ander filmpje. Het bespreken van de vragen bij één route kost ongeveer een half uur tijd.
Elke route traint bepaalde elementen van pedagogisch vakmanschap. De wegwijzers langs de route helpen daarbij.
Een persoon doet de voorbereiding:
Online spelen: download de bestanden en deel alles via bijvoorbeeld Teams of Zoom.
Nu al nieuwsgierig naar de filmpjes?Deze vier video’s kwamen tot stand onder de bezielende regie van Aart van Asperen & crew, de superjongeren uit de net-echte-klas van castingbureau Moeder Anne, de bijna-echte-juf Annemarie van Haren en de in-elke-vezel-echte-leerkracht Luc Stijns. Bekijk hieronder alvast de trailers.
Er is ook een Kijkroute voor het primair onderwijs, met po-klassensituaties.
Ben je docent aan een pabo of lerarenopleiding? Dan is er voor jou een toolkit met e-learnings voor je studenten, waarin deze filmpjes ook worden gebruikt.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Hoe werk je aan een veilige sfeer in de klas rondom seksualiteit en gender? Bekijk met collega’s klassenfilmpjes, inclusief vragen met wegwijzers. Krijg zo meer zicht op jullie pedagogisch vakmanschap.
Wat kun je als vo-leraar doen om een veilig en seksueel integer klimaat te scheppen in de klas en in school? Dat vraagt om pedagogisch vakmanschap. Acht wegwijzers geven richting aan hoe je in alledaagse klassensituaties kunt werken aan seksuele integriteit.
Dit is een praktijkverhaal over een leraar die durft te kijken naar zijn eigen gedrag, waardoor hij zijn leerlingen de kans geeft iets te leren: integer omgaan met seksualiteit. Het is ook het verhaal van een vervelende meme op Instagram, met een positieve afloop, opgetekend door School & Veiligheid.
Als je als school wilt werken aan een seksueel integer schoolklimaat, vraagt dat om het uitdragen en voorleven hiervan door het hele team. Hoe jij en je collega’s (in het bijzijn) van leerlingen handelen, heeft voor leerlingen een belangrijke voorbeeldfunctie. Waar moet je dan concreet aan denken?
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.