Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Voor een gesprek met leerlingen op de basisschool
Met deze kletskaartjes kun je met po-leerlingen praten over ‘elkaar aanraken’. Want dat is niet voor elke leraar of iedere leerling even vanzelfsprekend.
Aanraken van een leerling doen we om te troosten, een kind welkom te heten of bijvoorbeeld om te laten merken dat we de leerling zien. De een raakt leerlingen vaak aan, de ander zelden, soms gaat het heel bewust en vaak ook raken we een kind aan zonder daar erg in te hebben. Ook kinderen verschillen in wat ze fijn vinden en wat ze gewend zijn in hun thuissituatie. Met deze kletskaartjes kun je het onderwerp ‘aanraken’ met de leerlingen bespreken. Zij leren praten over aanraken en worden zich meer bewust van de betekenis ervan. Waar liggen hun wensen en grenzen en waar liggen die voor anderen?
Bij het beantwoorden van de vragen laten kinderen iets persoonlijks van zichzelf zien. Het is dan ook belangrijk om in een veilige en vertrouwde omgeving deze vragen te stellen en te laten beantwoorden. Indien gewenst kun je als leraar een voorselectie maken in de vragen, passend bij het moment en de leeftijd van de groep.
Print de kaartjes en knip ze uit. Stop ze in een pot of envelop. Je kunt de pot of envelop op een vast moment van de week tevoorschijn halen of wanneer het onderwerp ‘aanraken’ op een positieve manier aan de orde is in de klas. Maak met de groep afspraken over hoe je op een fijne en respectvolle manier met elkaar praat. Of verwijs naar bestaande afspraken.
Laat een kind een kaartje grabbelen – of pak er zelf een – en nodig het kind uit om de vraag te beantwoorden. Een andere manier is om een kind het kaartje te laten voorlezen en drie leerlingen die hun vinger opsteken een reactie te laten geven.
Spreek een teken af voor als iemand de vraag niet wil beantwoorden; een leerling kan dan bijvoorbeeld zeggen ‘ik pas’.
Download Kletskaartjes
Wil je meer weten over hoe je in een po-klas kunt praten over relaties, het lichaam, seksualiteit, gender en identiteit? Lees dan verder op ‘Omgaan met seksualiteit in het po – in de klas’.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Met de kletskaartjes over gender- en seksuele diversiteit begin je op een speelse manier een klassengesprekje (po) over de verschillen tussen mensen, in gezinssamenstelling, in hoe ze zichzelf zien of in seksuele voorkeur.
Met de Kletskaartjes over Pesten kun je gedurende het hele jaar het onderwerp ‘pesten’ met de leerlingen bespreken. Bijvoorbeeld in de Gouden of Zilveren weken als je extra aandacht besteedt aan de dynamiek en sfeer in de groep.
Met de kletskaartjes Welles Nietes start je simpel een veilig gesprek over de vrijheid van meningsuiting, meningsverschillen en het verschil tussen feiten en meningen. (Gemaakt voor het po; ook te gebruiken in het vo.)
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.