Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.

Adviespunt

Met deze kletskaartjes kun je met po-leerlingen praten over ‘elkaar aanraken’. Want dat is niet voor elke leraar of iedere leerling even vanzelfsprekend.

Veilig kletsen over ‘aanraken’

Aanraken van een leerling doen we om te troosten, een kind welkom te heten of bijvoorbeeld om te laten merken dat we de leerling zien. De een raakt leerlingen vaak aan, de ander zelden, soms gaat het heel bewust en vaak ook raken we een kind aan zonder daar erg in te hebben. Ook kinderen verschillen in wat ze fijn vinden en wat ze gewend zijn in hun thuissituatie. Met deze kletskaartjes kun je het onderwerp ‘aanraken’ met de leerlingen bespreken. Zij leren praten over aanraken en worden zich meer bewust van de betekenis ervan. Waar liggen hun wensen en grenzen en waar liggen die voor anderen?

Bij het beantwoorden van de vragen laten kinderen iets persoonlijks van zichzelf zien. Het is dan ook belangrijk om in een veilige en vertrouwde omgeving deze vragen te stellen en te laten beantwoorden. Indien gewenst kun je als leraar een voorselectie maken in de vragen, passend bij het moment en de leeftijd van de groep.

Hoe gebruik je de kaartjes?

Print de kaartjes en knip ze uit. Stop ze in een pot of envelop. Je kunt de pot of envelop op een vast moment van de week tevoorschijn halen of wanneer het onderwerp ‘aanraken’ op een positieve manier aan de orde is in de klas. Maak met de groep afspraken over hoe je op een fijne en respectvolle manier met elkaar praat. Of verwijs naar bestaande afspraken.

Laat een kind een kaartje grabbelen – of pak er zelf een – en nodig het kind uit om de vraag te beantwoorden. Een andere manier is om een kind het kaartje te laten voorlezen en drie leerlingen die hun vinger opsteken een reactie te laten geven.

Spreek een teken af voor als iemand de vraag niet wil beantwoorden; een leerling kan dan bijvoorbeeld zeggen ‘ik pas’.

Download Kletskaartjes

Wil je meer weten over hoe je in een po-klas kunt praten over relaties, het lichaam, seksualiteit, gender en identiteit? Lees dan verder op ‘Omgaan met seksualiteit in het po – in de klas’.

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.