Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Agressie en boosheid: één pot nat?
Iedere onderwijsprofessional heeft wel eens te maken met lastig gedrag van leerlingen en ouders. En in de praktijk blijkt vaak dat situaties klein beginnen en vervolgens uit de hand lopen.
Over hoe je lastig gedrag effectief kunt beïnvloeden, schreef Stichting School & Veiligheid, samen met Deniz Dogan van DDACT Training & Advies, het artikel Omgaan met lastig gedrag van leerlingen in de klas.
Het is belangrijk om te herkennen dat er meerdere niveaus en vormen van weerstand zijn, van redelijk gedrag (groen) tot gewelddadig gedrag (rood). Bij elk niveau heeft de leraar een ander doel en moet hij andere vaardigheden inzetten om de kans op escalatie te verminderen. Deze aanvullende oefening geeft situatieschetsen om de kennis actief te verwerken en toe te passen.
Voor onze (online) onderwijsconferentie Met Alle Respect! 2020 nam onze collega Lynn Louwe onder andere deze oefening onder de loep:
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Lastig gedrag van leerlingen: daar heeft iedere onderwijsprofessional wel eens mee te maken. Wat doe je dan? Hoe voorkom je dat het escaleert? Dit artikel geeft handvatten bij het maken van de juiste keuzes als het gaat om het effectief beïnvloeden van lastig gedrag.
Het is een situatie die veel leraren zullen herkennen: een leerling of student vertoont gedrag dat het gevoel oproept dat er iets niet in orde is. Vaak gaat het om een niet-pluisgevoel dat meer is gebaseerd op onderbuikgevoelens dan op zichtbare gedragingen. Dit kosteloos te downloaden Niet-pluisinstrument kan houvast bieden bij een gesprek hierover.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.