Adviespunt

Iedere onderwijsprofessional heeft wel eens te maken met lastig gedrag van leerlingen en ouders. En in de praktijk blijkt vaak dat situaties klein beginnen en vervolgens uit de hand lopen.

Over hoe je lastig gedrag effectief kunt beïnvloeden, schreef Stichting School & Veiligheid, samen met Deniz Dogan van DDACT Training & Advies, het artikel Omgaan met lastig gedrag van leerlingen in de klas.

Het is belangrijk om te herkennen dat er meerdere niveaus en vormen van weerstand zijn, van redelijk gedrag (groen) tot gewelddadig gedrag (rood). Bij elk niveau heeft de leraar een ander doel en moet hij andere vaardigheden inzetten om de kans op escalatie te verminderen. Deze aanvullende oefening geeft situatieschetsen om de kennis actief te verwerken en toe te passen.

Wat houdt de oefening in en hoe gebruik je deze?

Voor onze (online) onderwijsconferentie Met Alle Respect! 2020 nam onze collega Lynn Louwe onder andere deze oefening onder de loep:

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.