Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Hoe ga je als leraar om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen, wat zeg je terug? Stichting School & Veiligheid en de Anne Frank Stichting hebben gezamenlijk een brochure gemaakt voor leraren voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met praktische tips en suggesties rond het thema complotdenken.
Veel leraren krijgen te maken met leerlingen die denken in complotten. Een uitlating of opvatting van een leerling kan een les helemaal op z’n kop zetten. Hij of zij komt met een verhaal of idee uit de hoek dat haaks staat op het wereldbeeld en de waarneming van de leraar voor de klas.
Centraal uitgangspunt van de brochure is de notie dat leraar leerlingen die in complotten geloven serieus moeten nemen. Weerleggen of onderuithalen van een complotconstruct met alleen feitelijke tegeninformatie werkt contraproductief. Beter is het om samen met leerlingen op zoek te gaan naar waarheidsvinding en daarbij open en nieuwsgierig te zijn.
Een complot of samenzwering legt de wereld uit op een manier die past bij de beelden over ‘wij’ en ‘zij’, over de eigen of de andere groep.
De brochure ‘Complotten in de klas’ biedt inzicht in het denken in complotten en bevat praktische tips en suggesties hoe leraren zich in de klas het beste kunnen opstellen.
Download Complotten in de klas
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.