Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.

Adviespunt
Een man houdt een mobiele telefoon vast terwijl hij wordt omringd door Complotdenkers. School en Veiligheid

Hoe ga je als leraar om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen, wat zeg je terug? Stichting School & Veiligheid en de Anne Frank Stichting hebben gezamenlijk een brochure gemaakt voor leraren voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met praktische tips en suggesties rond het thema complotdenken.

Denken in complotten

Veel leraren krijgen te maken met leerlingen die denken in complotten. Een uitlating of opvatting van een leerling kan een les helemaal op z’n kop zetten. Hij of zij komt met een verhaal of idee uit de hoek dat haaks staat op het wereldbeeld en de waarneming van de leraar voor de klas.

Centraal uitgangspunt van de brochure is de notie dat leraar leerlingen die in complotten geloven serieus moeten nemen. Weerleggen of onderuithalen van een complotconstruct met alleen feitelijke tegeninformatie werkt contraproductief. Beter is het om samen met leerlingen op zoek te gaan naar waarheidsvinding en daarbij open en nieuwsgierig te zijn.

Inzicht en praktische tips

Een complot of samenzwering legt de wereld uit op een manier die past bij de beelden over ‘wij’ en ‘zij’, over de eigen of de andere groep.

De brochure ‘Complotten in de klas’ biedt inzicht in het denken in complotten en bevat praktische tips en suggesties hoe leraren zich in de klas het beste kunnen opstellen.

DOEN!

  • Probeer er achter te komen waar het complot vandaan komt.
  • Ga samen met studenten op zoek naar waarheidsvinding.
  • Zoek ook een balans.
  • Probeer een werkvorm uit die het wij-zij denken ter discussie stelt of zoek naar een werkvorm waarmee je alle studenten stimuleert om open te staan voor tegeninformatie en andere perspectieven.

NIET DOEN!

  • Schrik niet van een complotverhaal van een leerling.
  • Snoer een leerling niet de mond, tenzij haat of geweld wordt gepropageerd.
  • Weerleggen of onderuithalen van een complotconstruct met alleen feitelijke tegeninformatie werkt vaak contraproductief.
  • Probeer niet een discussie te winnen maar een gesprek te voeren.

Download Complotten in de klas

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.