Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Je loopt er ongetwijfeld wel eens tegenaan in de klas: oplopende gemoederen door uiteenlopende meningen. Ook op de lerarenopleiding komt dit voor. Hoe houd je als leerkracht of lerarenopleider grip in een polariserende dynamiek en blijf je in verbinding met je leerlingen en studenten?
Sjoukje Mos, adviseur inclusief schoolklimaat bij School & Veiligheid: “Dit is een hele belangrijke vraag, omdat het inderdaad erg lastig kan zijn om hierin te bepalen wat je eigen positie is. Zeker als je zelf ook een sterke mening hebt, of wanneer het onderwerp raakt aan je eigen identiteit. Daarnaast zullen de leerlingen of studenten met een sterke mening ook steviger van zich laten horen, en ben je vooral bezig met de uitersten in het gesprek en niet zozeer met de groep die zich stilhoudt. En dat is natuurlijk jammer!”
“Ik hoor studenten vaak zeggen dat ze toch biologieleraar worden, dus waarom zouden ze het dan over discriminatie of uitsluiting hebben? Maar al die maatschappelijke issues vind je in de klas, die beperken zich niet tot een schoolvak. Een discussie kan overal opkomen. Ik vind dat elke leraar deze thematiek bespreekbaar moet kunnen maken en een discussie in goede banen moet kunnen leiden”. Liena van Loenen, lerarenopleider Biologie (Jubileummagazine School & Veiligheid)
“Ik hoor studenten vaak zeggen dat ze toch biologieleraar worden, dus waarom zouden ze het dan over discriminatie of uitsluiting hebben? Maar al die maatschappelijke issues vind je in de klas, die beperken zich niet tot een schoolvak. Een discussie kan overal opkomen. Ik vind dat elke leraar deze thematiek bespreekbaar moet kunnen maken en een discussie in goede banen moet kunnen leiden”.
Liena van Loenen, lerarenopleider Biologie (Jubileummagazine School & Veiligheid)
Mücan Benli, lerarenopleider aan de Fontys Lerarenopleiding GZW in Tilburg, kan hierover meepraten. Ze vertelt:
“Tijdens de voorbereidingen voor een studiereis naar Istanbul (voor HBO voltijd studenten), stak een student de hand op en ik gaf haar de beurt omdat ik dacht dat ze een vraag had. Ze gaf aan dat ze niet mee wilde gaan op deze trip omdat de bestemming een Islamitisch land was en ze moslims haatte (haar letterlijke woorden). Vervolgens keerde bijna de hele klas zich tegen haar en de gemoederen liepen hoog op. Ik heb toen in moeten grijpen en de discussie stopgezet en de student uitgenodigd om dit één op één met mij te bespreken. Het bijzondere aan deze situatie is bovendien dat ze wist dat ik als haar docent ook moslim ben”.
“In ons vervolggesprek heb ik haar niet de les gelezen maar alleen vragen gesteld over haar motivatie voor dit standpunt en haar gewezen op haar toekomstige rol. Ik heb steeds aangegeven dat ik haar als persoon niet afwijs maar dat een dergelijke houding en gedachtengoed niet wenselijk is in een klas. En dat voor mijn gevoel een kind in haar toekomstige klas met zo’n achtergrond meteen op achterstand staat in de relatie”.
“Uiteindelijk is de hele studiereis door veiligheidsredenen niet doorgegaan maar daarna had ik het gevoel dat deze student mij steeds opzocht voor een gesprek. Ik ben heel blij dat het me gelukt is om op een neutrale, professionele manier te reageren, maar het raakte me wel natuurlijk. Achteraf bezien had ik graag rustig, samen met de klas, een dialoog hierover willen aangaan. Ik realiseer me dat ik daar iets heb laten liggen”.
Soms lopen de gemoederen inderdaad zo hoog op dat het stopzetten van de discussie de beste beslissing is. Het is dan beter om er op een ander moment, goed voorbereid, met de klas op terug te komen.
Sjoukje: “Het is mooi hoe Mücan apart met deze student in gesprek is gegaan. Dat zij daarbij haar persoonlijke betrokkenheid bij het onderwerp kon parkeren en vooral onderzocht hoe de student bij haar mening kwam en op de impact ervan heeft gewezen. Dat is een basisvoorwaarde voor het voeren van gesprekken over soms uitdagende onderwerpen in de klas: Wees je ervan bewust dat jij zelf ook niet neutraal bentOntdek meer in de module ‘Omgaan met verschillen’ in de e-learning Gezonde relaties & seksualiteit. Jij hebt je eigen achtergrond, je eigen normen en overtuigingen. Welke zijn die? Hoe denk je zelf over dit onderwerp?
Ga vervolgens bij jezelf te rade: zou jij zelf verschillende kanten van het betreffende onderwerp kunnen begrijpen en belichten? Het vraagt dus om inleving in beide/alle standpunten. Dan kun je bewust een rol kiezenWil je als gespreksleider bijvoorbeeld het gesprek tussen leerlingen of studenten faciliteren? Of wil je juist prikkelen en uitlokken? Zorg er wel voor dat van tevoren duidelijk is welke rol je hebt. in deze groepsdynamiek zonder olie op het vuur te gooien”.
Wees je ervan bewust dat jij zelf ook niet neutraal bent. Dat is een basisvoorwaarde voor het voeren van gesprekken over uitdagende onderwerpen.
Om te illustreren hoe je je in de klas kunt opstellen, vergelijken we jouw rol vaak met die van een burgemeester voor diens stad:
Mocht er wel sprake zijn van onveilige of respectloze meningen en uitspraken, dan moet zo’n uitspraak altijd worden begrensdLees hoe je kunt begrenzen en toch in verbinding kunt blijven, zonder het contact te verliezen. Stel na het begrenzen dus altijd een vraag om erachter te komen wat er speelt dat er zo’n opmerking wordt gemaakt.
Alle meningen mogen naast elkaar bestaan in de klas, maar er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting
Sjoukje: “Als je een polariserend onderwerp in de klas wilt bespreken is het raadzaam om dit gestructureerd te doen, in stappen. Zo weet je zeker dat alle leerlingen/studenten aan bod komen, en niet alleen de sterkste meningen”.
Sjoukje: “We weten uit onderzoek dat het onmogelijk is om neutraal te zijn als het gaat om beladen onderwerpen. Ook al houd je je mening voor je, toch voelen leerlingen en studenten vaak aan hoe je erover denkt. Daarom is een meer haalbare houding die van ‘toegewijde onpartijdigheid’. Dit wil zeggen dat je alle standpunten belicht, en van alle meningen de voor- en nadelen kan laten zien. Als er wordt gevraagd naar jouw meningMeer lezen over het al dan niet delen van jouw eigen mening, en hoe dan?, kun je die best geven, want jij bent net zo goed onderdeel van de democratie. Maar daarbij zou het extra sterk zijn als je van je eigen standpunt ook aan kunt geven welke schaduwkanten dit zou kunnen hebben”.
NOOT: Dialoog onder Druk wordt vanaf begin 2025 aangeboden als e-learning.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.