Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Openheid en respect tussen collega’s rond seksualiteit en gender
Als je als school wilt werken aan een seksueel integer schoolklimaat, vraagt dat om het uitdragen en voorleven hiervan door het hele team. Hoe jij en je collega’s in het bijzijn van leerlingen en studenten handelen, heeft een belangrijke voorbeeldfunctie. Waar moet je dan concreet aan denken?
Kijk eens door de ogen van een leerling of student. Hoe ga je als collega’s met elkaar om? Hoe spreek je in de klas over je collega? Kun je met collega’s praten over je eigen relaties of ervaringen – en op wat voor manier gebeurt dat? Het goede voorbeeld geven is gemakkelijker wanneer binnen het team ook met openheid en respect wordt gepraat over relaties, seksualiteit, identiteit, gender- en seksuele diversiteit. Daarvoor is betrokkenheid, verantwoordelijkheid en samenwerking nodig van al het onderwijspersoneel.
Waar kun je aan denken bij openheid en respect op het gebied van gender en seksualiteit in een onderwijsteam?
Kun je jezelf zijn tussen je collega’s? Is er in het team een sfeer van positieve openheid over bijvoorbeeld de relaties en seksuele identiteit van elkaar? Kun je hier open in zijn – en mag je er ook een eigen opvatting over hebben? Want positieve openheid binnen het team wordt door leerlingen opgemerkt.
Openheid is geen verplichting; onderling verschil in openheid mag er zijn. Maar een onveilige sfeer mag niet de reden zijn dat sommige collega’s weinig over zichzelf vertellen.
Wees inclusief: ook collega’s met een meervoudige culturele achtergrond of een andere gender- of seksuele oriëntatie moeten zich vrij voelen om hun ervaringen en wensen te delen.
Spreek met elkaar over seksuele integriteitSeksuele integriteit: ‘Bewust, respectvol en verantwoordelijk omgaan met de eigen seksualiteit en gender en die van anderen’. Meer hierover lees je bij de het thema ‘Omgaan met seksualiteit in het po‘ ‘… in het vo‘ of ‘… in het mbo‘. op school. Plan periodiek een moment om ervaringen uit te wisselen over situaties met leerlingen/studenten rondom seksualiteit en gender. Dit gesprek vraagt om openheid en een zekere mate van kwetsbaarheid. Daardoor is het een goede oefening in het creëren van een veilig klimaat met elkaar.
Dit gesprek kan bijvoorbeeld in de vorm van intervisieBespreek of reflecteer bijvoorbeeld op: Hoe reageer je op seksueel getinte opmerkingen van een collega? Durf je daar überhaupt wat van te zeggen? En hoe is dat bij opmerkingen van een leerling/student? Wat vinden jullie geaccepteerd in het (fysieke) contact tussen docenten en leerlingen? Welke situaties met leerlingen in de klas vind je lastig of juist leuk om op in te gaan? Hoe laat je aan de leerlingen merken dat het oké is wanneer mannen – dus ook mannelijke collega’s – empathische of zorgzame eigenschappen laten zien, en wanneer vrouwen bijvoorbeeld meer competitieve of doelgerichte eigenschappen laten zien?. Op deze manier kun je elkaar leren kennen en elkaar verrijken:
De belangrijkste opbrengst van dit soort gesprekken is meer openheid rondom het thema, wat bijdraagt aan een positief (pedagogisch/team) klimaat. Dit helpt bij het goed omgaan met situaties van onveiligheid.
Wordt er in jouw team nog weinig gepraat over jullie ervaringen en handelen in situaties waarin ‘seksueel’ gedrag voorkomt? Is de voorbeeldrol niet op het vizier? Ervaar je weerstand van collega’s in het werken aan seksuele integriteit? Dat komt veel voor en is ook begrijpelijk. Het thema zit ‘dicht op de huid’. Door sommigen wordt het ervaren als een onderwerp dat strikt privé is. Ideeën kunnen ook twijfelen over welke onderwerpen passend zijn bij een bepaald leeftijd.
Je kunt eventueel met een kleinere groep betrokken en gemotiveerde leraren beginnen met het bespreken van seksuele integriteit . Misschien kom je samen op ideeën om het thema toegankelijker te maken voor andere collega’s.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
‘De Kijkroute’ is een professionaliseringswerkvorm voor leraren in het voortgezet onderwijs om samen met enkele collega’s aan de hand van video’s met klassensituaties te werken aan pedagogisch vakmanschap op het gebied seksualiteit en gender. Een spelbord met vragen leidt langs de video’s.
Hoe werk je aan een veilige sfeer in de klas rondom seksualiteit en gender? Bekijk met collega’s klassenfilmpjes, inclusief vragen met wegwijzers. Krijg zo meer zicht op jullie pedagogisch vakmanschap.
Hoe doe je dat: seksueel grensoverschrijdend gedrag voorkomen door op school te werken aan seksuele integriteit? School & Veiligheid is regelmatig betrokken bij artikelen met inspirerende praktijkverhalen hierover.
Spel over gewenst en ongewenst gedrag op school. Bedoeld voor onderwijsteams of om te spelen met leerlingen of ouders in het primair onderwijs. Naast de versie voor het primair onderwijs is er ook een versie voor het voortgezet onderwijs en mbo.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.