Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Tool ter voorkoming van seksueel grensoverschrijdend gedrag op school
Met de SGG-preventietool kan een school op een praktische manier het schoolbeleid met betrekking tot seksueel grensoverschrijdend gedrag op orde brengen. 1) Bekijk de praktijk met de scan. 2) Check wat kan verbeteren via de infokaart. 3) Informeer personeel met een op maat gemaakte routekaart over preventie & aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag op school.
De SGG-scan is een anonieme vragenlijst voor al het schoolpersoneel om uit te zoeken hoe de dagelijkse schoolpraktijk eruitziet als het gaat over seksueel grensoverschrijdend gedrag: wat weet het personeel hier van / wat gebeurt er al ter preventie / waar hebben medewerkers mee te maken / wat doen ze als het niet goed gaat.
De scan kan worden afgenomen als digitale vragenlijst, maar kan ook op papier worden uitgedeeld. Deze voorbeeld-scan laat zien hoe de vragenlijst eruit kan zien voor een fictieve school. Maar het is de bedoeling dat je zelf de Word-versie van de scan aanpast naar de situatie in je eigen school.
Als je kiest voor een digitale vragenlijstJe kunt zelf gemakkelijk een digitale vragenlijst maken via bijvoorbeeld Google Forms of Monkey Survey. Het voordeel hiervan is dat je niets hoeft te verwerken en je de uitslag direct terugkrijgt. krijg je de antwoorden ook digitaal terug. Kies je voor papier, dan kun je deze ‘turflijst‘ gebruiken.
Bekijk met een werkgroepje de uitkomsten van de scan. Sluit de schoolpraktijk goed aan bij de visie van de school en het beleid? Wat kan beter? Op de SGG-infokaarten staan linkjes naar informatie die je kunt gebruiken om beleid te maken voor een seksueel integer en veilig schoolklimaat.
Stap 3 heeft als resultaat dat het schoolpersoneel een SGG-routekaart krijgt: een link naar een digitaal document in de eigen schoolomgeving. Op deze bondige routekaart kan iedere schoolmedewerker vinden wat van eenieder verwacht wordt om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen èn wat te doen bij (een vermoeden van) een incident.
Stap 3 begint er mee dat de werkgroep de uitkomsten van stap 1 en 2 verwerkt in de routekaart. Vul het Word-format in, maak er een pdf van en verspreid dit onder alle medewerkers. De routekaart wordt een pdf met vooral verwijzingen naar de plekken op het school-intranet, waar de juiste actuele informatie staat over onder meer: de visie van de school op sociale veiligheid / hoe wordt gewerkt aan een seksueel integer klimaat / welke gedragsregels er zijn / wat je moet doen met verdenkingen of beschuldigingen.
Het belangrijkste is natuurlijk dat alle goede intenties ook worden uitgevoerd. Maar dat is een ander verhaal. Wel is het hier relevant om op te merken dat bovenstaande geen eenmalige actie naar een statisch document zou moeten zijn. Het gaat om de manier-van-doen die erachter zit. Zo krijgt ieder nieuw personeelslid de routekaart. En misschien is het een goed idee om hier ieder jaar bij iedereen opnieuw aandacht voor te vragen. Er zullen ook updates in beleid en middelen komen, dus een update van de routekaart. En wellicht wil je ooit de scan weer eens herhalen: hoe is de stand van zaken dan? Maar dat is voor later.
Heb je vragen over dit product? Bel dan gerust ons Adviespunt. We helpen je graag verder!
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.