Adviespunt

Het ‘Stappenplan: omgaan met online incidenten’  is een overzichtelijk handelingskader voor scholen. Het plan laat stap voor stap zien hoe een school kan omgaan met een online incident tussen leerlingen – en hier lering uit kan trekken voor preventief beleid. Aandacht hiervoor is nodig door de grote rol van de sociale media in onze samenleving, waardoor incidenten hiermee ook de veiligheid en het welzijn van een schoolgemeenschap kunnen raken.

Voor wie is dit stappenplan?

Het stappenplan is ontwikkeld voor iedereen met gezag of beslissingsbevoegdheid binnen een school in het po, vo, go en mbo. Dit varieert van de directeur van een basisschool, de zorgcoördinator in het voortgezet onderwijs tot de beleidsmedewerker in het mbo. Of je nu te maken krijgt met een concreet incident of je het schoolbeleid rondom sociale media wilt verbeteren, dit stappenplan helpt je om vanuit een stevig handelingskader actie te ondernemen.

Twee manieren om dit stappenplan te gebruiken

  1. Bij acute online incidenten: pak situaties waarbij sociale media een rol spelen onmiddellijk aan, en herstel zo snel mogelijk de norm en veiligheid op school. (Niet doen: de aanstichters achterhalen.)
  2. Als richtlijn voor preventief beleid: gebruik de richtlijnen om het bestaande beleid of een plan van aanpak te versterken en voorbereid te zijn op mogelijke online incidenten in de toekomst.

Bij welke online incidenten zet je dit stappenplan in?

Incidenten waarbij sociale media betrokken zijn, kunnen grote gevolgen hebben voor de veiligheid en het welzijn binnen de school. Dit stappenplan is bedoeld voor situaties waarin:

  1. de grenzen van toelaatbaar online gedrag worden overschreden én
  2. het incident de veiligheid(sbeleving) van leerlingen op school in gevaar brengt.

Voorbeelden van dergelijke online incidenten:

  • er is ongevraagd een naaktfoto of ander gevoelig beeldmateriaal van een leerling gedeeld;
  • er gaat een bangalijst rond;
  • leerlingen zijn publiekelijk vernederd of uitgesloten in groepschats of op sociale media;
  • er zijn online bedreigingen of haatdragende berichten verspreid;
  • nepaccounts worden gebruikt om anderen te pesten, uit te lokken of te manipuleren;
  • challenges of trends op sociale media stimuleren gevaarlijk gedrag.

Let op: sociale media ontwikkelen zich continu, waardoor nieuwe vormen van online grensoverschrijdend gedrag kunnen ontstaan. Een ‘lijst’ met mogelijke incidenten is daardoor nooit volledig.

Online incidenten tussen leerlingen

Het stappenplan richt zich specifiek op online incidenten tussen leerlingen (en hiermee bedoelen we ook mbo-studenten). Situaties waarbij ouders of leraren direct betrokkenen zijn, vallen buiten dit stappenplan. De nadruk ligt op het vaststellen van online normen en op het herstellen van de veiligheid op school, ook als de aanstichter niet te identificeren is. Als sociale media een rol spelen in een incident, worden de rolverdelingen vaak diffuus: een slachtoffer kan snel veranderen in een aanstichter en andersom. En omstanders kunnen door delen of liken, mee gaan doen aan het grensoverschrijdende gedrag. Daarom betrekken we in dit stappenplan alle ‘betrokken leerlingen’ en benadrukken we het belang van een verantwoordelijkheid van en voor alle betrokkenen.

  • Aanstichters – Dit zijn de leerlingen die het online grensoverschrijdende gedrag initiëren. Soms is dit een leerling van de school, maar het kan ook iemand van buiten zijn.
  • Slachtoffers – Zij ondervinden direct schade door het incident. Denk aan een leerling van wie een naaktfoto is verspreid of die wordt uitgesloten van een groepschat.
  • Omstanders – Omstanders spelen bij online incidenten een grote rol: ze dragen bij door een bericht te delen, te liken of aan te moedigen, maar ook door passief te blijven terwijl ze weten wat er speelt.
  • Betrokken leerlingen – Dit zijn alle leerlingen die betrokken zijn bij het incident: aanstichters, slachtoffers én omstanders.

Hoe pas je het stappenplan toe?

Bij elk online incident is het cruciaal dat je als eerste verantwoordelijke bepaalt wie je bij welke stap betrekt. Het stappenplan biedt hiervoor stapsgewijze handvatten die zowel bij complexe als minder complexe situaties houvast bieden. Zo kan het incident zo goed mogelijk worden aangepakt én leiden tot positieve aanpassingen in beleid en preventie.

Lees hieronder de toelichting bij alle stappen van het stappenplan:

Het incident

  • Vang de eventuele melder op

    Hoogstwaarschijnlijk komen de eerste signalen van online onveiligheid binnen via een oplettende ouder, een betrokken leraar/mentor of leerlingen die zelf direct of indirect betrokken zijn bij het incident. Het kan best een grote stap zijn om het incident te melden. Bedank de melder, geef aan dat je de melding serieus neemt en dat je ermee aan de slag gaat. Tip: houd de melder ook op de hoogte van de stappen die volgen.

1. De eerste stappen

  • Vang de betrokken leerlingen op
    1. Bekommer je om de betrokken leerlingen. Stel een slachtoffer van ongewenst online gedrag gerust, bied een luisterend oor en vraag hoe je kunt helpen. Ga na wie dit het beste kan doen. Voor de leerling is het belangrijk dat dit een vertrouwd persoon is binnen de school.
    2. Houd rekening met schuldgevoelens, schaamte en angst en verwacht niet dat een leerling alles (gelijk) vertelt. Sommige incidenten kunnen extra kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld als er sprake is van shame-sexting. Ook is het mogelijk dat leerlingen zowel als slachtoffer én als aanstichter betrokken zijn.
    3. Wil een leerling (nog) niet met jou in gesprek gaan? Je kunt vragen of er iemand in de school is met wie de leerling hier wel over wil praten.
    4. Wijs leerlingen op het bestaan van instanties die hen kunnen ondersteunen bij online incidenten. Er is veel informatie beschikbaar over ongewenst en strafbaar online gedrag en wat je ertegen kunt doen.

     

    Belangrijke externe organisaties bij online grensoverschrijdend gedrag:

    De Kindertelefoon
    Voor kinderen tussen 8 en 18 jaar.
    Bereikbaar via: 0800-0432 en chat
    Openingstijden: Elke dag van 11.00 uur tot 21.00 uur.

    Alles oké? Supportlijn
    Voor jongeren tussen 18 en 24 jaar.
    Bereikbaar via: 0800-0450 en de chat
    Openingstijden: Elke dag van 14.00 uur tot 22.00 uur.

    Helpwanted
    Voor als je te maken hebt gehad met online grensoverschrijdend gedrag.
    Voor jongeren tot 26 jaar.
    Bereikbaar via 020 – 261 52 75 of de chat
    Openingstijden: vrijdag tussen 07.00 en 23.00 uur, zaterdag en zondag van 11.00 tot 19.00 uur.

    Meldknop.nl
    Voor als er online iets vervelend is gebeurd.
    Bereikbaar via de website: telefoon, mail of chat

  • Regel zorg voor de betrokken leerlingen

    Regel zorg voor de betrokken leerlingen, als dit nodig is. Maak hierbij gebruik van de zorgstructuren binnen de school.

  • Stel een actieteam samen

    Afhankelijk van de ernst en omvang van het incident, kun je ervoor kiezen om een actieteam samen te stellen. Dit team bestaat uit sleutelpersonen, waarvan de samenstelling per situatie kan variëren. Korte communicatielijnen binnen het team zijn essentieel voor snelle besluitvorming. Dit is van cruciaal belang bij incidenten die snel kunnen escaleren. Een school kan snel handelen en verdere escalatie voorkomen als er effectief wordt samengewerkt.

    Het team bestaat in ieder geval uit:

    • Een vertegenwoordiger van de directie
    • Iemand die over leerlingenzorg gaat

     

    Het team wordt eventueel aangevuld met:

    • Iemand die verantwoordelijk is voor de mediawoordvoering. De media pikken vaak snel incidenten op waarbij sociale media een rol spelen, waardoor ook een klein incident razendsnel veel aandacht kan krijgen. Daarom is het van belang dat het actieteam nadenkt over wie de media te woord staat.
    • De leraar of mentor. Deze persoon is de expert op het gebied van de betrokken leerlingen. Tegelijkertijd is het belangrijk om na te gaan of je deze persoon kunt belasten met deze taak, omdat die mogelijk te dicht bij de leerlingen staat.

2. Breng het probleem in kaart

  • Beschrijf met het actieteam de situatie en de vervolgstappen

    Dit is het moment waarop je als actieteam alles in kaart brengt en zorgt dat er helder gecommuniceerd kan worden naar alle betrokkenen en iedereen binnen en buiten de school. Stel je daarbij de volgende vragen:

    1. Welke betrokkenen kennen we? Wat is de omvang van het incident?
    2. Is er schoolbeleid voor dit soort incidenten? Zo ja, hoe is dat beleid?
    3. Heeft de school al eens eerder zoiets meegemaakt, en hoe heeft men toen gehandeld? Helpt die ervaring bij deze situatie?
    4. Wat heeft de school al gedaan om het incident aan te pakken?
    5. Wat kan de school doen om het incident aan te pakken?

3. Kom in actie

  • Acties bij mogelijk strafbare feiten

    Overleg met de contactpersoon van de politie van je school; ook als je niet zeker weet of het gedrag strafbaar is of als de daders onbekend zijn. De politie bekijkt met jou de verdere mogelijkheden, waaronder het doen van aangifte.

    Informeer de betrokken leerling(en) – en bij minderjarige leerlingen ook hun ouders/verzorgers – dat de politie wordt ingeschakeld.

    Zorg dat het slachtoffer bewijsmateriaal (zoals screenshots) bewaart. Als school is het niet de bedoeling om zelf beelden van leerlingen op te slaan, zeker niet bij bijvoorbeeld naaktfoto’s. Wanneer leerlingen minderjarig zijn en dus niet vervolgd kunnen worden, kan de politie ze wel aanhouden en verhoren. Ook kan er een zorgmelding worden gedaan bij een ernstig incident.

    Aangifte doen? Informeer het slachtoffer – en bij minderjarige leerlingen ook hun ouders/verzorgers – over de mogelijkheid om zelf aangifte te doen indien het een strafbaar feit betreft. Voor meer informatie: politie.nl/aangifte-of-melding-doen

  • Ga in gesprek en begrens het gedrag

    Maak betrokken leerlingen duidelijk dat het vertoonde online gedrag onacceptabel is. (Bijvoorbeeld via het spel Gedragen Gedrag.) Geef hen inzicht in de gevolgen voor het slachtoffer, henzelf en de groep.

    Juist bij online incidenten is er moeilijker een duidelijke aanstichter aan te wijzen. Is de aanstichter wel bekend? Dan kun je ervoor kiezen om het schooleigen sanctiebeleid te volgen om het gedrag van deze leerling(en) te begrenzen.

  • Informeer de ouders van betrokken leerlingen (tenzij..)

    Informatieplicht: Elke school is wettelijk verplicht de ouders, verzorgers of voogden van een minderjarige leerling te informeren over de vorderingen van de leerling en andere feiten en omstandigheden die het kind van dit persoon betreffen. Als een leerling 18 jaar of ouder is, dus meerderjarig, en handelingsbekwaam, geldt de informatieplicht van de school jegens de leerling zelf.

    Gedeelde verantwoordelijkheid: Incidenten rondom sociale media raken zowel de thuissituatie als de school. Daarom is er een gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij de school zorg draagt voor de veiligheid op school en de ouders voor de online veiligheid. Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door ouders tijdig en zorgvuldig te informeren, voorkom je onduidelijkheid en geef je hen de kans om een actieve rol te spelen in het waarborgen van de online veiligheid.

    Samen met de leerling: Het is van groot belang om dit proces zorgvuldig en in samenspraak met de leerling te doen, zodat de pedagogische relatie niet wordt geschaad. Leg duidelijk uit waarom je ouders informeert, wat het doel hiervan is, en welke stappen je gezamenlijk kunt zetten.

    Voorkom misverstanden: Door ouders goed te betrekken, voorkom je ook dat zij zelf via sociale media of andere kanalen hun ongenoegen uiten. Zulke uitingen, zoals het publiekelijk te schande maken van aanstichters of het plaatsen van berichten die de school in een negatief daglicht zetten, kunnen de situatie verder laten escaleren. Heldere communicatie met ouders helpt niet alleen bij het gezamenlijk waarborgen van de veiligheid, maar voorkomt ook onnodige spanningen en publieke misverstanden.

    LET OP: In sommige gevallen is het een bewuste afweging om ouders niet onmiddellijk te informeren over een incident, vooral wanneer dit de veiligheid van het kind in gevaar brengt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de leerling zich bedreigd voelt door een ouder, of wanneer de situatie van het kind zodanig is dat het de vertrouwelijkheid of bescherming van het kind schaadt. Het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van het kind staan altijd voorop. De ouders informeren kan in sommige gevallen pas later of op een andere manier plaatsvinden, wanneer de situatie dat toelaat.

  • Informeer het onderwijsteam

    Het actieteam bepaalt wie welke informatie krijgt. Heeft een incident impact op meerdere klassen of op het hele team? Dan is het belangrijk dat iedereen dezelfde informatie krijgt om speculaties te voorkomen en de rust zo veel mogelijk te bewaren. Tegelijkertijd kan het bij gevoelige incidenten nodig zijn om informatie te beperken tot alleen de direct betrokkenen. Bijvoorbeeld: het actieteam informeert de leraren van de direct betrokken klassen en bepaalt welke algemene boodschap nodig is voor de rest van het team.

    Zorg voor duidelijke richtlijnen, zodat iedereen weet wat er verwacht wordt. Spreek bijvoorbeeld af dat medewerkers hun vragen of zorgen rechtstreeks bij het actieteam neerleggen. Dit voorkomt dat onrust zich verplaatst naar informele gesprekken. Spreek ook af hoe medewerkers kunnen reageren op vragen of reacties van leerlingen.

  • Wijs het slachtoffer op extra hulp

    Wijs het slachtoffer op instanties die onder meer hulp bieden bij verwijderen van belastend (beeld)materiaal zoals naaktbeelden, beelden van vechtpartijen of vernedervideo’s. Naast de politie kunnen organisaties als Helpwanted.nl het slachtoffer daarin adviseren.

  • Wijs alle betrokkenen op hulp

    Bij sociale media-incidenten zijn niet alleen de direct betrokken leerlingen geraakt, maar mogelijk ook vrienden, ouders, of leraren. Neem de tijd om te signaleren wie ondersteuning nodig heeft, zoals een luisterend oor of hulp bij het verwerken van emoties.

4. Beperk de schade & herstel de norm

  • Ga in gesprek met alle leerlingen

    Het is voor iedereen belangrijk dat de norm opnieuw wordt gesteld. Dat doe je door het signaal af te geven dat de normen van toelaatbaar gedrag zijn overschreden.

    • Herinner de leerlingen aan de afspraken die aan begin van het schooljaar zijn gemaakt over online gedrag. Stel deze bij, waar nodig.
    • Benadruk dat schadelijk materiaal verspreiden, delen of reposten een negatieve situatie verergert en de impact op het slachtoffer vergroot. Laat leerlingen weten dat zij medeverantwoordelijk zijn als zij hieraan meedoen! De boodschap moet zijn: het verspreiden stopt bij jou.
    • Benadruk de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een veilig klimaat op school. Laat de leerlingen nadenken over hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een veilige omgeving. Gebruik het incident als leerervaring om de bewustwording over digitaal respect te vergroten.

     

    NB: Soms zijn niet alle leerlingen op de hoogte van het incident, en is dat ook niet nodig. Ook dan kan er gewerkt worden aan deze normen, maar dan zonder te refereren aan het incident.

  • Betrek eventueel alle ouders

    Maak als actieteam de afweging of ook de ouders van niet-direct betrokken leerlingen op de hoogte gesteld moeten worden. Bij een online incident kán dat verstandig zijn om te zorgen dat het verhaal geen eigen leven gaat leiden.

    Houd bij deze afweging rekening met de gevolgen voor en de privacy van de betrokken leerlingen. Uiteraard informeer je niet-betrokkenen altijd zonder de namen van betrokkenen te noemen of specifieke details van het incident.

    Bij communicatie over het incident naar alle ouders:

    • Benoem in algemene bewoordingen wat er speelt: dat de school het gedrag afkeurt; welke acties de school nu zal nemen; wat je hierin van ouders vraagt; bij wie leerlingen en ouders terechtkunnen met (zorg)vragen.
    • Informeer ouders over de mogelijke gevolgen van online grensoverschrijdend gedrag. Naast de emotionele gevolgen voor het slachtoffer heeft dit gedrag impact op de veiligheid van alle leerlingen in de klas en misschien wel van de hele schoolgemeenschap.
    • Geef ouders handvatten om met hun kinderen te praten over online gedrag en sociale media. Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende organisaties die hulp bieden aan ouders over hoe zij het gesprek kunnen voeren met hun kind.
      • Helpwanted.nl is de expertorganisatie op het gebied van online grensoverschrijdend gedrag. Hun website biedt actuele informatie en tips voor ouders en verzorgers over hoe ze met hun kind kunnen praten over online grensoverschrijdend gedrag.
      • Het Nederlands Jeugdinstituut biedt veel informatie over mediaopvoeding.

5. Organiseer herstel en nazorg

  • Bepaal wie het herstelproces coördineert

    In de fase van herstel & nazorg staat centraal wat betrokkenen nodig hebben om hun gevoel van veiligheid en vertrouwen terug te krijgen.

    Stel ten eerste vast wie binnen de school verantwoordelijk is voor de coördinatie van het herstelproces. Dit kan iemand zijn uit het actieteam, een zorgcoördinator of een schoolpsycholoog.

    NB: Nazorg is een onderdeel van het herstelproces.

  • Organiseer het herstel van de leerlingen

    Houd rekening met de herstelperiode van de betrokken leerlingen. Ga in gesprek met deze leerlingen over wat zij nodig hebben om hun gevoel van veiligheid en vertrouwen terug te krijgen. Dit kan voor elke leerling anders zijn. Onderdeel van een herstelperiode kan zijn dat er gesprekken plaatsvinden met leerlingen, ouders en eventueel externe professionals.

    ‘Herstelrecht’ is een goede methode om de verstoorde relatie tussen aanstichters en slachtoffers te herstellen. Het uitgangspunt van de methode is dat degenen die met hun gedrag anderen hebben beschadigd, de verantwoordelijkheid krijgen om de aangerichte schade te herstellen. Lees meer over herstelrecht in het onderwijs.

    Zorg ervoor dat alle partijen op een goede manier kunnen terugkeren naar school en dat er geen verdere escalatie plaatsvindt.

  • Organiseer het herstel van de medewerkers

    Maak ruimte voor gesprekken met medewerkers. Online incidenten kunnen ook hen raken, onder meer afhankelijk van de ernst van het incident. Het is belangrijk om ook met medewerkers in gesprek te gaan over wat zij nodig hebben.

     

  • Plan follow-up gesprekken

    Zo controleer je of betrokkenen zich weer veilig voelen en evalueer je de effectiviteit van de getroffen maatregelen. Blijf, indien nodig, zorg bieden aan de betrokkenen. Zorg dat ze weten bij wie ze intern en extern terechtkunnen als ze opnieuw te maken krijgen met ongewenst online gedrag.

    Extern: zie het lijstje met belangrijke organisaties bij stap 1 – Regel zorg voor de betrokken leerlingen.

     

  • Overweeg hulp door externen

    Is er sprake van herhaaldelijk online grensoverschrijdend gedrag? Schakel dan bijvoorbeeld een jongerenwerker in of organiseer een Halt-spreekuur.

     

  • Werk aan preventie

    Herstel en nazorg betekent ook werken aan preventie: zie stap 7.

6. Evalueer na afloop

  • Evalueer het incident en de aanpak

    Neem de tijd voor een evaluatie zodra de situatie weer onder controle is. De evaluatie dient als leermoment voor zowel het omgaan met incidenten als voor het preventief beleid. Betrek bij de evaluatie niet alleen medewerkers, maar ook betrokken leerlingen, betrokken ouders en – indien van toepassing – betrokken externe partijen.

    Evaluatie van het incident en van de aanpak:

    • Wat was de aanleiding of de bron van het incident?
    • Hoe en waarom is het geëscaleerd?
    • Hoe voorkomen we een dergelijk incident?
    • Zijn er signalen gemist? Zo ja, hoe herkennen we die eerder?
    • Hoe hebben we als school of team gehandeld tijdens het incident?
    • Welke lessen trekken we hieruit voor toekomstige incidenten?
  • Evalueer het beleid
    • Is het huidige beleid toereikend om dit soort incidenten te voorkomen en effectief aan te pakken?
    • Hoe vertalen we de geleerde lessen naar verbeteringen in ons beleid?
    • Zijn er duidelijke richtlijnen of protocollen nodig die nu nog ontbreken?
    • Is er behoefte aan extra scholing of instrumenten voor medewerkers?

7. Werk aan preventie

  • Werk aan preventie, samen en overal in de school

    Door niet alleen te reageren op incidenten maar juist preventief te werk te gaan, werk je aan een cultuur waarin online respectvol en verantwoordelijk gedrag de norm wordt.

    • Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning van leerlingen, ouders, school en externe partners.
    • Het vereist een nauwe samenwerking met ouders, politie en andere veiligheidspartners.
    • De implementatie van dit preventieve denken hoort zowel thuis in de klas, op schoolniveau als in het beleid.

    Alleen op deze manier werk je aan een veilige en verantwoorde digitale omgeving.

  • Stel schoolbrede normen

    Het is essentieel om samen met de hele schoolgemeenschap duidelijke normen te stellen voor online gedrag. Iedereen binnen de school moet weten wat wel en niet acceptabel is in digitale interacties. Vaak is dit niet anders dan in face to face interacties. Daarom kun je afspraken over online gedrag ook goed integreren in de bredere omgangsregels die je aan het begin van het schooljaar samen met de klas opstelt.

  • Begeleid normen actief

    Normen stellen is niet genoeg; begeleid ze ook actief. Dit doe je door middel van mediawijsheid en digitale ethiek. Leerlingen leren bewust omgaan met online communicatie en de impact van hun acties op anderen. Het bevorderen van positief online gedrag speelt hierbij een centrale rol.

  • Geef leerlingen verantwoordelijkheid

    Geef leerlingen de verantwoordelijkheid om de afgesproken normen gezamenlijk uit te dragen en te bewaken. Bespreek hoe zij elkaar kunnen helpen om zich aan de afspraken te houden en hoe ze elkaar aanspreken op gedrag dat de normen overschrijdt. Door regelmatig met elkaar te evalueren hoe het gaat met de afspraken, kun je op tijd bijsturen en afspraken bijstellen.

     

  • Begrens waar nodig

    Het is belangrijk om consequent op te treden wanneer de afgesproken normen worden overschreden en de veiligheid binnen de school of de klas door online gedrag in het geding komt. Dit houdt in dat grensoverschrijdend online gedrag wordt begrensd en aangepakt, zodat de veiligheid van leerlingen gewaarborgd blijft. Zorg ervoor dat deze maatregelen helder en transparant zijn, zodat leerlingen weten wat de gevolgen zijn van hun acties.

     

  • Betrek ouders actief

    Ouders hebben een cruciale taak in het begeleiden van hun kind bij de omgang met sociale media. Betrek ouders daarom actief.

    Organiseer bijvoorbeeld ouderavonden of workshops over thema’s zoals:

    • Hoe begeleid je als ouder/verzorger je kind in het verantwoord gebruik van internet en sociale media?
    • Welke positieve en negatieve kanten kunnen sociale media hebben op kinderen en tieners?
  • Organiseer professionalisering

    Zorg ervoor dat medewerkers goed zijn toegerust om preventief te werken aan online veiligheid en om online incidenten tijdig te herkennen en aan te pakken. Bied regelmatig trainingen en bijscholingen aan over dit onderwerp.

     

  • Informeer leerlingen waar ze terecht kunnen

    Zorg dat leerlingen weten bij wie ze terechtkunnen als het online mis gaat: zowel binnen als buiten de school.

    Belangrijke externe organisaties bij online grensoverschrijdend gedrag:

    De Kindertelefoon
    Voor kinderen tussen 8 en 18 jaar.
    Bereikbaar via: 0800-0432 en chat
    Openingstijden: Elke dag van 11.00 uur tot 21.00 uur.

    Alles oké? Supportlijn
    Voor jongeren tussen 18 en 24 jaar.
    Bereikbaar via: 0800-0450 en de chat
    Openingstijden: Elke dag van 14.00 uur tot 22.00 uur.

    Helpwanted
    Voor als je te maken hebt gehad met online grensoverschrijdend gedrag.
    Voor jongeren tot 26 jaar.
    Bereikbaar via 020 – 261 52 75 of de chat
    Openingstijden: vrijdag tussen 07.00 en 23.00 uur, zaterdag en zondag van 11.00 tot 19.00 uur.

    Meldknop.nl
    Voor als er online iets vervelend is gebeurd.
    Bereikbaar via de website: telefoon, mail of chat

     

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor
onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.