Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
De kans is groot dat een van jouw leerlingen te maken heeft met seksueel misbruik. Dit artikel beantwoordt de vraag wat je als schoolprofessional kunt doen als er een vermoeden of aanwijzing is van seksueel misbruik buiten de school. Deze tips zijn vooral geschreven voor het po en vo, maar zijn voor een groot deel ook bruikbaar voor docenten op het mbo en go.
Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 6 kinderen seksueel misbruik meemaakt vóór de 18e verjaardag. Dat betekent dat in iedere schoolklas gemiddeld 1 leerling zit die seksueel wordt misbruikt.
Heb je vermoedens of aanwijzingen dat het misbruik is gerelateerd aan de school, lees dan verder op de themapagina’s ‘Seksuele grensoverschrijding’ in het po | in het vo | in het mbo.
Zijn er signalen waar je op kunt letten? Nee, er zijn geen signalen die specifiek wijzen op seksueel misbruik. Kinderen en jongeren geven soms wel lichamelijke en geestelijke signalen af, maar die signalen zijn niet altijd kenmerkend voor seksueel misbruik. Ze kunnen ook het gevolg zijn van andere problemen.
Slachtoffers proberen vaak geen signalen af te geven of te praten over de situatie omdat ze eigenlijk liever niet willen dat het misbruik ontdekt wordt. Dat kan te maken hebben met loyaliteit naar de pleger, die vaak dichtbij staat, zoals een familielid of een huisvriend. Schaamte en schuldgevoel spelen ook vaak een rol. Kinderen denken soms dat zij de enigen zijn die dit overkomt. En bovendien zijn ze bang dat er iets verschrikkelijks gebeurt als het misbruik uitkomt. Wat vaak ook klopt, want het kind kan zijn gezin verliezen en de dader krijgt straf.
Zie je gedragsveranderingen bij een leerling tot 10 jaar? Vraag het kind dan of er iets aan de hand is. Of vraag advies aan een hulpverlener. (Lees verder: Voorbeelden van signalen.)
Soms stappen leerlingen de drempel over en vertellen jou, als schoolprofessional, wèl over het seksuele misbruik dat ze meemaken of hebben meegemaakt. Wat doe je dan?
Als je een vermoeden of aanwijzing hebt van seksueel misbruik, ga je naar de aandachts- of zorgfunctionaris van school. Deze zet, samen met jou, het stappenplan van de Meldcode in werking. Dat betekent in het kort:
Veilig Thuis adviseert mentoren: Als het niet goed gaat thuis, schakel dan de zorgcoördinator, de ondersteuningscoördinator of aandachtsfunctionaris van de school in. Of mobiliseer de hulpverlening die al betrokken is bij de leerling. Stem af wat zij kunnen doen.
Bekijk hier meer informatievideo’s voor leraren over misbruik in de thuissituatie.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Het is een situatie die veel leraren zullen herkennen: een leerling of student vertoont gedrag dat het gevoel oproept dat er iets niet in orde is. Vaak gaat het om een niet-pluisgevoel dat meer is gebaseerd op onderbuikgevoelens dan op zichtbare gedragingen. Dit kosteloos te downloaden Niet-pluisinstrument kan houvast bieden bij een gesprek hierover.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.