Vanwege de meivakantie is ons Adviespunt gesloten. Op dinsdag 6 mei zijn we weer bereikbaar. Ons calamiteitenteam is wel 24/7 bereikbaar via 030 – 285 66 16.

Adviespunt

De cultuur op een school bepaalt hoe mensen met elkaar omgaan, wat ze belangrijk vinden en hoe ze samenwerken. Een positieve schoolcultuur draagt bij aan een veilige plek waar iedereen zich gezien en gehoord voelt, wat het een belangrijke schakel voor schoolverbetering maakt. In dit artikel lees je hoe je als schoolleider aan de slag gaat met het creëren van een veilige schoolcultuur.

Hoe verander je een schoolcultuur?

Er zijn een aantal voorwaarden om cultuur te veranderen. Het team moet:

  • Het belang van verandering inzien;
  • Een visie hebben op wat er anders moet;
  • Consensus ervaren ten aanzien van wat moet veranderen: ze dragen dus de visie;
  • Een plan hebben om hieraan te werken;
  • Beschikken over middelen om het plan uit te voeren;
  • Over de juiste competenties beschikken, zodat ze toegerust zijn om bij te dragen aan de gewenste cultuurverandering.

Het model van Knoster laat zien wat er nodig is voor verandering. Het model lijkt in eerste instantie ingewikkeld, maar laat eigenlijk zien wat er ontstaat als één van bovenstaande elementen ontbreekt:

De bovenste rij laat zien dat er verandering plaatsvindt als alle elementen aanwezig zijn. Ontbreekt er echter bijvoorbeeld een visie? Dan ontstaat er verwarring. Hieronder vind je een beschrijving van elk element én wat je kunt doen als één van de elementen in jouw school ontbreekt.

Stichting School & Veiligheid heeft een aantal praktische instrumenten die cultuurverandering bevorderen. Met gebruik van het model van Knoster zijn de instrumenten gecategoriseerd, zodat duidelijk is voor welk onderdeel de instrumenten te gebruiken zijn bij het werken aan cultuurverandering:

  • Belang

    Ziet je team het belang van het werken aan een veilige schoolcultuur niet in? Dan kun je hen ook niet activeren om hiermee aan de slag te gaan. In het ergste geval leidt het zelfs tot weerstand: ‘waarom zouden we hieraan werken? We moeten al zo veel.’ Je kunt pas aan de slag gaan als alle neuzen dezelfde kant op staan; als het belang gedeeld wordt.

    Deze middelen helpen je team om het belang in te zien:

  • Visie

    We vinden werken aan een veilige schoolcultuur allemaal belangrijk. Maar wat houdt dat precies in voor jullie school? Wanneer is deze veilig? Welke voorwaarden stellen jullie aan veiligheid? Wat vraagt dit van jullie pedagogisch vakmanschap? Je geeft met een visie richting en een doel aan je handelen en voorkomt verwarring. Een sterke visie is een visie waarop je kunt terugvallen op het moment dat de veiligheid op school in het geding komt.

  • Consensus

    Een visie vorm je samen. Je moet een bepaalde consensus bereiken over hoe je als organisatie of team naar cultuur (en veiligheid?) kijkt. Je voorkomt sabotage door gezamenlijke basiswaarden en een gedragen gedragscode te creëren.

    Onderstaande instrumenten helpen je om samen in gesprek te gaan om tot een consensus te komen:

    • Gedragen Gedrag: een spel om gewenst en ongewenst gedrag bespreekbaar te maken en samen tot afspraken en regels te komen;
    • Struisvogelsessie: een gesprekstool die morele dilemma’s in het onderwijs bespreekbaar maakt;
    • Sanctieladders: hoe zorg je dat de school duidelijk en consequent optreedt bij ongewenst gedrag? Met de sanctieladders voor leerlingen en personeel maak je als schoolleiding duidelijk hoe je optreedt bij ongewenst gedrag.
  • Plan

    Als alle neuzen dezelfde kant opstaan en een visie is gevormd, maak je concrete plannen om je doelen te bereiken. De gemaakte afspraken leg je vast in een plan dat het ontwerp is van de uitvoering. Er ontstaat chaos wanneer je geen concreet plan hebt geformuleerd over de handelingswijzen.

    Geef je plan bijvoorbeeld vorm met onderstaand instrument:

    • Digitaal Veiligheidsplan: een gratis, digitaal instrument om je veiligheidsplan in vorm te geven. Je vindt in het instrument inspiratie per thema van sociale veiligheid, waarmee je één plan maakt dat alles over sociale veiligheid samenbrengt. Met dit plan wordt het voor je team duidelijk hoe jullie school handelt.
  • Middelen

    Het is belangrijk dat personeelsleden over de juiste middelen beschikken om een veilige schoolcultuur te kunnen creëren. Gebrek aan middelen om je taak uit te voeren leidt immers tot frustratie. Als schoolleider bied je je team de middelen om hun werk goed te kunnen doen.

    Op onze website vind je voor elk thema van sociale veiligheid verschillende middelen om (in de klas) aan de slag te gaan, bijvoorbeeld:

    Agressie: Omgaan met lastig gedrag van leerlingen in de klas

    Gender- en seksuele diversiteit: Kletskaartjes over gender- en seksuele diversiteit

    Pesten: 5 tips om pesten te voorkomen

    Vertrouwenswerk: Handreiking voor vertrouwenspersonen

    Meer middelen vind je in onze kennisbank en bij onze producten.

  • Competenties

    Welke vaardigheden zijn nodig om de veilige schoolcultuur te bevorderen? Beheersen alle personeelsleden de juiste vaardigheden en competenties om hun werk te doen? Er ontstaat angst en handelingsverlegenheid als dit niet het geval is.

    We ontwikkelden e-learnings over verschillende onderwerpen rondom sociale veiligheid, waarmee onderwijsprofessionals hun vaardigheden ontwikkelen. Zo hebben we een e-learning over vertrouwenswerk, maar ook over het voeren van een moeilijk gesprek in de klas. Bekijk ze hier allemaal: e-learnings School & Veiligheid.

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.

Meld je aan

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor
onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.