Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Ondanks alle gesprekken, afspraken en duidelijke protocollen, kan het toch fout gaan en kan je te maken krijgen met ongewenst of strafbaar gedrag. Ruzies, bedreigingen, pesten, buitensluiten, ongeoorloofd verspreiden van materiaal, shame sexting, accounts die gehackt worden en cyberstalking: ook op jouw school kan dit voorkomen.
Jonge mensen leren en fouten maken mag. Je kan hier begripvol voor zijn, maar dat betekent echter niet dat je dit gedrag moet negeren of tolereren. Ook situaties die zich buiten de school of buiten schooltijd voordoen, hebben impact op leerlingen en kunnen zorgen voor onveiligheid en spanning in de klas. De gouden regel is: onderneem altijd actie. Denk niet dat het wel zal overwaaien.
Wanneer je signalen krijgt of hoort over een online situatie die ongewenste consequenties heeft, zeg dan dat dit niet acceptabel is en vertel waarom dat zo is. Stel een duidelijke grens. Vraag ook door wat er gebeurd is. Je blijft zo in contact en krijgt meer informatie. Laat leerlingen zelf formuleren hoe ze een fout kunnen herstellen of hoe ze een ander kunnen steunen.
Als een leerling slachtoffer is van ongewenst online gedrag, stel de leerling gerust, bied een luisterend oor en vraag hoe je kunt helpen. Maak het probleem niet groter dan nodig, maar bagatelliseer het ook niet. Houd rekening met schuldgevoelens, schaamte en angst en verwacht niet dat een leerling alles vertelt.
Bespreek de mogelijkheden en vraag allereerst de leerling (en eventueel de ouders) wat gewenst is:
Bespreek een lastige situatie op sociale media met je teamleden. Stem af wie betrokken moeten worden, welke acties nodig zijn en wie de leiding neemt om zaken te regelen. Organiseer advies en ondersteuning: als leraar kun je niet alle situaties zelf oplossen en dat hoeft ook niet. Wanneer je grote zorgen hebt over een leerling en het probleem niet zelf kunt oplossen, weet dan bij wie je terecht kunt. En zorg dat de school een een protocol sociale media/online gedrag heeft, en weet waar je die kunt vinden. Het is belangrijk dat je weet wat via het protocol is afgesproken en gecommuniceerd is. Houd je aan de afspraken over consequenties van negatief online gedrag.
Je kunt doorverwijzen naar externe partijen. Er is veel informatie beschikbaar over ongewenst en strafbaar online gedrag en wat je ertegen kunt doen. Wanneer leerlingen nog niet met jou in gesprek willen gaan, dan kunnen ze terecht bij andere instanties.
De volgende feiten zijn gedefinieerd als strafbaar:
Voor het delen van beelden (foto- en filmmateriaal) gelden de volgende richtlijnen:
Cyberstalking is het stelselmatig lastigvallen of bedreigen van een individu via internet of andere communicatiemiddelen als e-mail en sociale media. De gevolgen zijn voor slachtoffers zeer ingrijpend.
Online pesten lijkt bijna onzichtbaar. Het kan zich voordoen in je klas zonder dat je het in de gaten hebt. Ook na schooltijd kan het pesten gewoon doorgaan. Dat maakt dat de impact erg groot is. Bij online pesten kan het o.a. gaan om buitensluiten op sociale media, bedreigen, nepaccounts maken.
Sexting gebeurt meestal vrijwillig en met toestemming van jongeren. Voor hen heeft het vaak de betekenis van flirten en hoort het bij seksueel experimenteergedrag. Jongeren vinden het leuk om deze beelden te maken en te bekijken.
Shame-sexting is het zonder toestemming maken en verspreiden van seksueel getinte beelden. De persoon die op de beelden staat krijgt vaak de schuld (“had je maar niet zo dom moeten zijn”) terwijl het juist gaat om degene die de foto of het filmpje zonder toestemming deelt en verder verspreidt. De gevolgen kunnen groot zijn: schaamte, niet meer naar school willen en reputatieschade. Wanneer naaktbeelden worden gebruikt als chantagemiddel om bijvoorbeeld geld los te krijgen dan heet dat sextorsion.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Als leerlingen of studenten ongevraagd sexy beelden aan elkaar doorsturen (ongewenste sexting) kan de school een onveilige plek worden. Hoe kan de school dit helpen voorkomen? En wat te doen als het toch gebeurt?
Hoe kun je als vertrouwenspersoon in het voortgezet onderwijs handelen als er klachten zijn over ongewenst online gedrag? Dit artikel geeft tips en houvast.
Ouders, leerlingen en personeel hebben het recht om te klagen. Dit klachtrecht is zelfs wettelijk vastgelegd (Kwaliteitswet 1998). Wat houdt dit in?
Deze brochure van Kennisnet en Stichting School & Veiligheid helpt scholen beleid te ontwikkelen over sociale mediagebruik door medewerkers.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.