Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Discriminatie is verboden en onwenselijk. Maar wat kun je eraan doen? Op deze pagina vind je een aantal belangrijke tips om discriminatie tegen te gaan.
Vooroordelen en stereotypes zijn belangrijke voorspellers van discriminatie. Een stereotype is een overdrijving: een ongenuanceerde of karikaturiserende opvatting over een groep mensen. Dat kan positief, negatief of neutraal zijn. Een vooroordeel is een negatieve associatie die mensen bij anderen hebben omdat ze hen tot een bepaalde groep rekenen. Het gaat hier om gevoelens.
Wanneer iemand sterke vooroordelen heeft, dan is de kans op discriminatie groter. Richt je daarom op het verminderen van vooroordelen en stereotypen.
Weet dat het herhalen van stereotypen ze sterker maakt. Ook als je uitlegt dat bepaalde stereotype beelden niet kloppen dan worden deze toch versterkt in je onbewuste brein (‘denk niet aan een roze olifant’). Het is daarom beter stereotypen te vermijden en a-stereotypische voorbeelden te geven, bijvoorbeeld vader Maarten die fulltime thuis is met de kinderen of Fatma die techniekdocent is.
Een andere voorspeller van discriminatie is wat jij dénkt dat anderen denken. Als jij verwacht dat anderen discriminatie afkeuren, doe je harder je best om ook niet te discrimineren. Maar wanner je verwacht dat discriminatie mag en misschien wel wordt aangemoedigd, dan is de kans groter dat je zelf ook discrimineert. Je gedraagt je in beide situaties naar de ‘sociale norm’.
Een school kan die norm beïnvloeden. Als het uitgangspunt is dat discriminatie helaas wel voorkomt, maar dat het streng wordt afgekeurd, dan is de kans groot dat veel leerlingen en onderwijspersoneel hun best doen om niet te discrimineren.
Je intuïtie volgen is niet handig wanneer het gaat om je eigen vooroordelen. Want vooroordelen, en ook stereotypen, worden vaak automatisch geactiveerd in je brein. Je denkt dan niet bewust na, maar schakelt de automatische piloot in. Wanneer je oplettend bent, kun je jezelf corrigeren. Je brein werkt dan bewust en weloverwogen en dat voorkomt dat je handelt naar je automatische opvattingen. Mensen handelen echter vaker onbewust en automatisch, dan bewust en weloverwogen. Bij het beoordelen van een leerling of situatie is het dan ook raadzaam om niet af te gaan op je eerste gevoel of gedachte, maar weloverwogen na te denken en elkaar ook als teamleden hierop te blijven bevragen
Wanneer je een positieve ontmoeting aangaat met iemand uit een andere groep, dan kan dit leiden tot empathie. Empathie kan zorgen voor minder vooroordelen en minder discriminatie. Er zijn wel een aantal voorwaarden van toepassing:
Je kunt bijvoorbeeld iemand uitnodigen die vertelt over zijn ervaring als vluchteling of haar ervaring met haar coming-out. Je kunt ook films, boeken of theater inzetten. Belangrijk is dat bij deze verhalen het perspectief voorop staat van de persoon die gediscrimineerd wordt, omdat dit leerlingen helpt zich in te leven en empathie te ontwikkelen. voelen?’.
Dit artikel is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS).
Kennisplatform Inclusief Samenleven
Anne Frank Stichting
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.