Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Jongeren laten zich graag verleiden om mee te doen met challenges, zoals de Hot Girl Summer-lijsten. De spanning die -wel of niet meedoen aan- een challenge oproept, nemen je leerlingen mee de klas in. Een gesprek met leerlingen/studenten over deze trend geeft de kans om onderwerpen als respect en consent te bespreken en aan te geven dat je open staat voor vragen. Dit artikel geeft tips voor zo’n gesprek.
Uit onderzoek van NOS Stories blijkt dat dit jaar duizenden jongeren meedoen aan de Hot Girl Summer. Het gaat om zelfgemaakte lijsten met spannende opdrachten die punten opleveren. Het kunnen grappige en onschuldige opdrachten zijn tot zeer heftige handelingen die regels en grenzen overschrijden. Vaak gaat het over flirten en ‘doen-wat-je-zelf-wil’, maar ook over drank, drugs en seksuele handelingen.
Samen met vriendinnen (en soms ook met vrienden) elkaar een beetje uitdagen kan leuk zijn als iedereen goed binnen de eigen grenzen mag en kan blijven, maar meedoen kan ook negatieve gevolgen hebben voor je leerlingen, bijvoorbeeld wanneer ze over hun grenzen gaan. Zeker in het laatste geval kan dit van invloed zijn op de sociale veiligheid in de school en in de klas.
Je weet als leraar/docent niet of leerlingen meedoen met challenges, en dat hoef je ook niet te weten. Een gesprek over deze lijsten is vooral een actuele aanleiding om samen te praten over een aantal belangrijke zaken waar alle leerlingen en studenten mee te maken hebben (zie ‘Waar kun je het over hebben’).
Dit gesprek gaat ook niet alleen over seksuele integriteit (…bewust, respectvol en verantwoordelijk omgaan met de eigen seksualiteit en gender en die van een ander) maar ook over algemene integriteit en respect – en het gaat niet alleen over meiden maar over alle leerlingen.
Door het gesprek zo algemeen in te steken wordt het minder privé en kan iedereen meepraten, want iedereen heeft wel eens gehoord over een of andere challenge. Voor een leraar die een gesprek over seksualiteit lastig vindt, kan kan het bovendien gemakkelijker zijn om het wat breder aan te vliegen.
In het gesprek met je leerlingen kun je verschillende onderwerpen aan bod laten komen:
Tijdens het gesprek is het belangrijk om rekening te houden met de verschillende kanten van de Hot Girl Summer-lijsten als het gaat om sociale veiligheid of respect voor jezelf en een ander. Ten eerste de positieve kanten:
Tegelijkertijd brengt Hot Girl Summer ook risico’s met zich mee:
Deze risico’s staan in de weg dat jongens en meiden op een gelijkwaardige en respectvolle manier met elkaar kunnen omgaan. Door met elkaar in gesprek te gaan kun je werken aan seksueel integer gedrag, als onderdeel van sociale veiligheid.
Wanneer een leerling bij jou komt met een ervaring of een melding van seksueel grensoverschrijdend gedrag, probeer dan goed te luisteren en je leerling serieus te nemen. Niet iedereen is in staat om nee te zeggen. Dus als een leerling een grensoverschrijdende situatie heeft meegemaakt, erken dan hardop dat nee zeggen lastig is en steun de leerling. Weten wat je wel en niet moet zeggen wanneer een leerling of student je vertelt over seksueel grensoverschrijdend gedrag, lees je in het artikel ‘Vermoedens van seksueel misbruik’.
Kortom, gebruik het bestaan van de Hot Girl Summer-lijsten om op een luchtige manier te bespreken hoe je respectvol met elkaar kunt omgaan deze lange hete zomer.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.