Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Minister Dijkgraaf (OCW) heeft de Kamer donderdag 12 mei in een brief laten weten dat hij maatregelen neemt om genderongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan. Hij baseert zijn beleid mede op de verkenning die School & Veiligheid in 2021 uitvoerde. Voor School & Veiligheid ligt er nu een taak in de bewustwording dat ongelijkheid op school tussen meiden en jongens ook kan leiden tot sociale onveiligheid.
In 2020 concludeerde de Onderwijsraad dat het onderwijs een taak heeft in het verkleinen van de verschillen tussen jongens en meiden in hun loopbanen op school en in hun beroep. Dit werd bevestigd door de deelnemers van de School & Veiligheid Genderwijs conferentie 2020: ieder kind moet zichzelf kunnen zijn, zonder drempels en beperkingen door genderstereotypen en gendernormen.
Hoe het onderwijs deze gendergelijkwaardigheid kan bevorderen, onderzocht School & Veiligheid in 2021 door een kwalitatieve verkenning onder onderwijsprofessionals en (maatschappelijke) organisaties werkzaam in het onderwijs. De weerslag hiervan is te lezen in ‘School, Gender & Veiligheid; Een verkenning naar de bijdrage van het onderwijs aan gendergelijkheid’. Ga naar de projectpagina met een samenvatting van het rapport >>
Het rapport geeft talrijke inzichten, quotes en praktische suggesties van onderwijsprofessionals op de vraag hoe scholen kunnen bijdragen aan gendergelijkwaardigheid in de samenleving. Hieruit blijkt een eensgezinde wil om ongelijkheid tegen te gaan.
Al met al blijkt er veel bereidheid in het onderwijs, maar ook veel onbekendheid. Geen onwil, wel veel vragen.
Op basis van deze verkenning schetste School & Veiligheid in haar rapport drie scenario’s om te werken aan gendergelijkheid in het onderwijs (zie onderstaande infographic). In de Kamerbrief van 12 mei is te lezen op welke wijze de minister die scenario’s heeft meegenomen in het beschreven beleid.
Stichting School & Veiligheid gaat zich richten op het tegengaan van onveiligheid door genderongelijkheid en stereotype gendernormen. We vertrekken vanuit praktijksituaties en stellen daarbij vragen. Spelen gendernormen een rol in deze situatie? Hoe ontstond de situatie? Wat kun je hier als leraar mee doen? Welk pedagogisch vakmanschap kan hierbij helpen? Hoe sta jij hier zelf in als privépersoon? En hoe kijk je als schoolteam naar deze thematiek? Het gesprek hierover is essentieel. Zo kun je samen met elkaar bouwen aan nog meer sociale veiligheid op school voor alle leerlingen.
Andere nieuws artikelen over dit onderwerp.
Met de kletskaartjes over gender- en seksuele diversiteit begin je op een speelse manier een klassengesprekje (po) over de verschillen tussen mensen, in gezinssamenstelling, in hoe ze zichzelf zien of in seksuele voorkeur.
Een korte serie gesprekken over gendervraagstukken in het onderwijs. Is de kijk op jongens en meiden van invloed op hun ontwikkeling of niet? Welke rol speelt het onderwijs hierin? Wat kom je tegen in de dagelijkse praktijk en wat weten we uit onderzoek?
Als adviseurs over sociale veiligheid op scholen zijn wij geïnteresseerd in verhalen van leraren en leerlingen. Zoals het aangrijpende verhaal van Stef, die zich niet veilig voelt op school. Maar ook een verhaal met een prachtige boodschap.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.