Adviespunt
In samenwerking met wetenschappers brengt Stichting School & Veiligheid in januari 2025 de publicatie ‘Werken aan een positieve sfeer in de klas – vijf tips om pesten te voorkomen’ uit. Hierin staan vijf wetenschappelijk onderbouwde, praktische tips waarmee de leraar direct aan de slag kan om een harmonieuze omgeving te creëren.

Als leraar wil je een veilige en vertrouwde leeromgeving creëren. Een harmonieuze omgeving waar minder ruimte is voor pestgedrag. Zodat elke leerling zich geaccepteerd voelt en tot bloei kan komen. Een veilige omgeving is immers cruciaal voor leerlingen om tot leren te komen, maar ook voor het mentale welzijn van de hele groep én voor jou als leraar. Maar hoe creëer je zo’n positieve en veilige omgeving? Het is namelijk niet altijd even makkelijk om dat voor elkaar te krijgen. Ook omdat de context van middelbare scholen extra uitdagend is: je ziet als leraar je leerlingen maar een paar uur per week, je hebt te maken met wisselende klassensamenstellingen en je hebt veel verschillende collega’s. Toch kun jij als leraar écht het verschil maken voor jouw klas.

Hoe je dat doet, lees je in onze publicatie: ‘Werken aan een positieve sfeer in de klas – vijf tips om pesten te voorkomen’. In samenwerking met wetenschappers verzamelde Stichting School & Veiligheid vijf wetenschappelijk onderbouwde, praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt. Hiermee krijg je concrete handvatten om een belangrijke bijdrage te leveren aan het voorkomen van pesten.

Maarten Westera, docent aardrijkskunde en anti-pestcoördinator: “Ik moedig sociaal gedrag bij leerlingen aan door als docent te laten zien hoe ik mij gedraag. Bijvoorbeeld door even een propje op te rapen en deze weg te gooien.”


De vijf tips om pesten te voorkomen
    1. Werk nauw samen met je collega’s; pesten voorkomen kun je niet alleen.
    2. Investeer in een goede relatie met je leerlingen; een goede band heeft een positief effect op de individuele leerling én de hele klas.
    3. Stel positieve groepsnormen op, leef ze voor en bewaak ze gezamenlijk; positieve groepsnormen dragen bij aan een veilig en open groepsklimaat.
    4. Steek tijd en energie in het bevorderen van positieve sociale relaties tussen leerlingen; positieve relaties versterken de sociale cohesie van de groep en zorgen voor meer sociale steun onderling.
    5. Werk aan goed contact met ouders/verzorgers; een goede samenwerking tussen school en ouders draagt bij aan het voorkomen van pesten.

Sanne Abdul, docente Nederlands en leerling- en onderwijscoördinator: “Elke leerling heeft bij ons op school een eigen coach (in plaats van een mentor). Deze coach spreekt elke week 15 minuten met de leerling en maakt hiervan een verslag. Zo is er inzicht in de voortgang en het welzijn van de leerling”

Download de publicatie hier.

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.