Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Gender- en seksuele diversiteit
Kennisbank
Verwante thema's
Werken aan een respectvolle houding voor genderdiversiteit en seksuele diversiteit is een onderdeel van het werken aan de sociale veiligheid op school en burgerschapsvorming.
Leerlingen die zich niet genderconform gedragen, lhbti+ zijn of in dubio, voelen zich overwegend onveiliger op school. Ze zijn vaker het mikpunt van pestgedrag en worden vaker buitengesloten dan hetero leerlingen.
Voor het welbevinden en de veiligheid van alle leerlingen is aandacht geven aan het thema gender- en seksuele diversiteit daarom belangrijk. Dat is niet altijd eenvoudig. Enerzijds kan dat liggen aan handelingsverlegenheid bij de leraar of gebrek aan motivatie doordat het thema niet schoolbreed is ingebed. Anderzijds omdat het samenhangt met andere (persoonlijke) factoren van leerlingen zoals:
School & Veiligheid biedt scholen ondersteuning bij de uitdagingen die ze tegenkomen in het werken aan dit thema. Leraren vinden op de website Gendi.nl praktische tips, tools en lesmaterialen voor in de klas. Lees artikelen om kennis te vergroten over het onderwerp én bekijk de inspirerende voorbeelden hoe andere scholen ruimte geven aan het thema. Ook komen leerlingen aan het woord over wat zij denken dat scholen kunnen doen.
Met de leerlingen in de klas respectvol praten over verschillen tussen mensen, vormt het hart van werken aan een sociaal veilige sfeer rondom het thema gender- en seksuele diversiteit. Het is voor een leraar niet altijd gemakkelijk om er aandacht aan te besteden, maar het is altijd in het belang van de leerlingen om hierover meer van elkaar te leren.
Kleine aandacht besteden aan het thema zijn bijvoorbeeld terloopse gesprekjes die raken aan gender- en seksuele diversiteit. Soms ontstaan ze spontaan, soms door de leraar gestuurd. Gesprekjes naar aanleiding van vragen of gedrag van leerlingen, een bericht in het nieuws, door de inhoud van de les of een voorbeeld in een les- of leesboek. Hoe ongepland ze soms ook zijn, als leraar kun je je wel degelijk op deze spontane gesprekken voorbereiden. Bekijk de tips op de website Gendi.nl: Een veilig klassengesprek voeren (po).
Je kunt op verschillende manieren geplande aandacht aan gender- en seksuele diversiteit besteden. Zelf kun je aan de slag met een lesbrief bij een boek of film met een lhbti+ thema. Een kant en klare les of spel dat over het thema gaat. Op Gendi.nl vind je genoeg voorbeelden.
Denk ook aan het uitnodigen van een externe partij de klas in halen. Bijvoorbeeld voor een gastles of interactief theaterVind inspiratie op Gendi.nl.
Gedurende het schooljaar zijn er diverse themadagen of weken waarop je ruimte kunt geven aan gender- en seksuele diversiteit in de klas. Paarse Vrijdag ligt voor de hand maar ook Valentijnsdag of de Kinderboekenweek lenen zich ervoor om iets met het thema te doen. Download of bestel de gratis Aan De Slag-kalender en bekijk de tips per kalendermoment op Gendi: Lestips Aan de slag kalender.
Ruimte voor gender- en seksuele diversiteit heeft meer kans van slagen als het wordt besproken en gedragen door het team en er steun en stimulans is vanuit de schoolleiding.
Leraren en bouwcoördinatoren mijden het onderwerp gender- en seksuele diversiteit soms door zorgen over mogelijke onrust of negatieve reacties van leerlingen en ouders. De meest geuite zorgen zijn:
Maak het onderwerp bespreekbaar in het team waarbij er ruimte is voor ieders individuele opvattingen en gevoelens rond het thema. Stel samen vast welke normen en waarden er gelden op school bij het bespreken van gender- en seksuele diversiteit. Hoe zorg je dat je op een lijn zit hierin? En hoe willen we met elkaar omgaan?
Het is daarbij helpend dat de schoolleiding het onderwerp goed inkadert. Door duidelijk te maken dat gender- en seksuele diversiteit een onderdeel is van de zorg voor sociale veiligheid en burgerschapsvorming. De schoolleiding kan intervisie faciliteren waarbij collega’s elkaar kunnen verrijken in pedagogisch vakmanschap.
Kennisbank artikelen over dit onderwerp:
‘De Kijkroute’ is een professionaliseringswerkvorm voor leraren in het voortgezet onderwijs om samen met enkele collega’s aan de hand van video’s met klassensituaties te werken aan pedagogisch vakmanschap op het gebied seksualiteit en gender. Een spelbord met vragen leidt langs de video’s.
Spel over gewenst en ongewenst gedrag op school. Bedoeld voor onderwijsteams of om te spelen met leerlingen of ouders in het primair onderwijs. Naast de versie voor het primair onderwijs is er ook een versie voor het voortgezet onderwijs en mbo.
School dient een sociaal veilige omgeving te zijn. Een positieve schoolcultuur draagt bij aan een sociaal veilige omgeving voor alle leerlingen. Een element dat hier een belangrijk onderdeel van is, is het stellen van positieve groepsnormen en deze gezamenlijk uitdragen én bewaken. Hierdoor creëer je als school een sfeer zo veilig dat lhbti+ – leerlingen zichzelf mogen en durven zijn.
Leraren hebben een voorbeeldfunctie. Maar de best werkende voorwaarde voor een school waarin men zich respectvol gedraagt, is als leraren aan het begin van het schooljaar met de leerlingen afspreken hoe ze met elkaar omgaan. Een onderdeel van het uitdragen van een positieve groepsnorm is bijvoorbeeld af te spreken om elkaar respectvol te bejegenen en uitdrukkelijk niet uit te schelden met het woord ‘homo’. Dit is het meest gebruikte scheldwoord op scholen. Door de norm te stellen hier niet mee te schelden en leerlingen hier ook op aan te spreken als ze dit wel doen, laat je zien als school dat je opkomt voor lhbti+ leerlingen. Op gendi.nl staan meer Begrens homo roepen op schoolBegrens homo roepen op schoolen kun je ook de poster ‘Afgesproken’ bestellen om de norm te helpen uitdragen.
Het komt helaas regelmatig voor dat een leerling op school wordt gepest vanwege gedrag dat niet gender-conform is, of vanwege iemands (vermeende) gerichtheid. In het basisonderwijs wordt dit nog vaak door kinderen aan elkaar gelinkt, bijvoorbeeld: Een jongen komt altijd netjes gekleed naar school, en wordt door andere jongens gepest omdat zij hem daarom zien als homo.
Soms gaat pesten samen met geweld. Uiteraard wordt zo’n incident eerst zorgvuldig afgehandeld. Daarna is het aan te bevelen dat de school onderzoekt hoe het incident heeft kunnen ontstaan. Hoe kan het beleid van de school verbeterd worden zodat een dergelijk voorval minder snel weer gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een vragenlijst, waarmee duidelijk wordt of de bouwstenen van sociale veiligheid ook voor seksuele diversiteit zijn uitgewerkt.
Online tool voor het maken of verbeteren van een veiligheidsplan voor jouw school. In vijf stappen kun je aan de slag met het in beeld brengen van het beleid rond sociale veiligheid op jouw school.
Sinds december 2012 staat in de kerndoelenLees meer over kerndoel 38 en 43 op Gendi.nl dat alle scholen (po en vo) aandacht moeten geven aan seksuele diversiteit. Voor het primair onderwijs gaat het om kerndoel 38 en voor het voortgezet onderwijs om kerndoel 43.
Iedere school mag seksuele diversiteit behandelen op een manier die past bij de eigen visie en missie. De kerndoelen geven wel een kader, dat kan worden vertaald in vier aandachtspunten:
Iedere school is wettelijk verplicht de veiligheidsbeleving van de leerlingen te monitoren. De school kan zelf bepalen hoe zij dat doet. Het is belangrijk dat de leerlingen hierbij gevraagd wordt hoe veilig zij de school vinden op het gebied van seksuele oriëntatie en gender (voor zichzelf en voor anderen).
Monitoring is een belangrijk element in de wet Veiligheid op school. Daarmee houdt de school zicht op de veiligheidsbeleving van leerlingen. In dit artikel vertaalt School & Veiligheid de wetgeving over monitoring naar de schoolpraktijk.
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.