Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Een terugblik op een geslaagde dag
Woensdag 17 april 2024 vond de onderwijsconferentie Met Alle Respect! plaats die wij jaarlijks organiseren. Zowel op locatie (Gooiland, Hilversum) als online werd de conferentie goed bezocht. Op deze pagina lees je een kort verslag van met name het plenaire (ochtend)gedeelte. Wil jij als eerste informatie over de editie van 2025? Klik dan op de onderstaande button en laat je gegevens achter. Dan krijg je bericht wanneer het programma rond is.
Net als vorig jaar opende Splinter Chabot het programma. Hij zorgde direct voor een positieve sfeer, maakte contact met de deelnemers en gaf een introductie op de dag. Ook ging hij kort in op enkele vervelende situaties uit zijn eigen (middelbare) schoolperiode. En gaf direct aan dat hij zich ook kon voorstellen dat het voor leraren ook niet altijd even makkelijk is om daarmee om te gaan.
“Splinter maakte het lekker luchtig.” (online deelnemer)
Wat volgde was een gesprek met Amina Saydali, directeur-bestuurder van School & Veiligheid. Zij lichtte het thema van de conferentie toe: ‘Goed voor elkaar’. Hetzelfde thema dat wij aan het begin van het schooljaar gebruikten voor de Week Tegen Pesten. Wij kozen voor dit thema omdat wij uit het scholenveld signalen krijgen dat er nog altijd een nasleep is van de coronaperiode. Leerlingen voelen zich minder onderdeel van de groep, er is meer individualisering, meer onrust. En het omkijken naar elkaar is nog altijd heel sterk nodig.
Vervolgens was het tijd voor de twee hoogtepunten van het ochtendprogramma: de keynotesprekers.
“Ik heb weer genoten! De dag vloog voorbij, fijne locatie. Leuke en leerzame workshops, gelijk toepasbaar in de praktijk. Dank jullie wel weer!” (deelnemer op locatie)
Als eerste kwam Ismail Aghzanay aan het woord. Als jonge jongen werd hij bestempeld als ‘onhandelbaar’, maar werd jaren later Leraar van Rotterdam en later ook Leraar van het Jaar. En hij schreef het boek: Het geheim van de leraar.
Na een korte, (inter)actieve energizer, die voor flinke hilariteit zorgde, startte hij zijn bezielende verhaal.
Allereerst gaf hij een korte inleiding op de film Freedom Writers die hij zeer aanraadde: “Het geeft in het kort aan waar wij in de kern soms in te kort schieten.” Hij waarschuwde daarmee direct dat hij bewust zo nu en dan wat zou gaan schuren en prikkelen. En dat prikkelen werkte goed. Als voorbeeld: je kunt uitgaan van je eigen vertrekpunt dat jij van huis uit hebt meegekregen. Maar jongeren die gevormd zijn door een straatcultuur hebben een heel ander vertrekpunt. Is jouw vertrekpunt de norm? Of stel jij je open voor waar jouw leerlingen vandaan komen?
Ook gaf hij praktische tips mee om direct in te kunnen zetten in je eigen klas, gericht op het leren kennen van je leerlingen. Of zoals Ismail zei: “Ik geloof namelijk niet dat wij onze leerlingen kunnen helpen zonder dat wij ze kennen.” Dat lukt alleen met oprechte betrokkenheid. En dat draagt vervolgens weer bij aan de sociale veiligheid.
“Nog nooit zo’n goede digitale bijeenkomst meegemaakt, zeer gebruiksvriendelijk en mooie lay-out” (online deelnemer)
We duiden de school vaak aan als mini-samenleving. In dat licht had de tweede spreker geen passender naam kunnen hebben. Of zoals Sharon zelf toelichtte: “Ubani betekent ‘de vooruitgang van een groep mensen die samenleeft op een bepaald grondgebied’.”
Ze vertelde over haar jeugd in een vooral witte omgeving op een school met maar weinig kinderen van kleur. Ze ontpopte zich als boekenwurm: “Ik kon doen alsof ik er net zo uitzag als de hoofdpersoon. Er kon niet worden ingevuld dat ik net zo vindingrijk, gelaagd, interessant, grappig of knap zou kunnen zijn.”
Die honger naar verhalen en verbeelding houdt haar ook nu nog bezig. “In mijn volwassen leven ben ik continu op zoek naar hoe we verbeelding in kunnen zetten om dingen radicaal beter te doen.”
Ze nam ons mee in haar werkveld dat zich in zowel West-Europa als West-Afrika afspeelt: Nederland, Duitsland, Ghana en Ivoorkust om maar een aantal landen te noemen. Ze werkt als gastdocent en trainer over inclusief leren. Ze ontdekte dat sommige vraagstukken niet of nauwelijks verschillen tussen ogenschijnlijk geheel andere werelddelen: “We bespraken het hier eerder al, wat doe je met het feit dat kinderen zijn veranderd sinds de pandemie? En wat doe je met het feit dat sommige leerlingen thuis niet genoeg geld hebben, bijvoorbeeld voor een schooltas?”
Ze stimuleerde de aanwezigen zich te verdiepen in thema’s als inclusie en discriminatie. Kortom: een inspirerende lezing die zij eindigde met de oproep die Ismail eerder ook deed: verdiep je in de ander. En dan misschien wel vooral de ander met een andere achtergrond dan jijzelf.
“Het is het tweede jaar dat ik de conferentie volg vanuit Curacao. Ik ben erg tevreden, online platform is geweldig en ik heb weer nieuwe inzichten gekregen.” (online deelnemer)
Na een heerlijke lunch was het tijd voor de praktijk. Zowel online als op locatie waren er verschillende workshops waar de deelnemers uit konden kiezen. In totaal waren er twee workshoprondes. Online was gekozen voor een kortere duur van de workshops, omdat het online soms lastiger is om je aandacht vast te blijven houden.
“Het was een eerste fijne kennismaking met jullie. Ik voelde me welkom online. Jullie hebben dit mooi vormgegeven. Ik sluit volgende leer graag weer aan. Bedankt voor deze dag.” (online deelnemer)
Alle deelnemers hebben inmiddels een evaluatieformulier ontvangen. Wij nemen al jullie input ter harte. Wil je nog iets extra’s kwijt over deze editie, of wil je meedenken met de editie van 2025? Stuur dan een e-mail naar conferenties@schoolenveiligheid.nl.
De volgende en tiende (!) editie is woensdag 9 april 2025. Ben jij er ook bij? Vul dan het onderstaande formulier in en je krijgt een uitnodiging zodra het programma bekend is.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.