Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.

Adviespunt

Calamiteiten

Alles over het Adviespunt en calamiteitenteam

Onderwijsprofessionals met vragen over sociale veiligheid, kunnen contact opnemen met ons Adviespunt van Stichting School & Veiligheid. Indien nodig kan via het Adviespunt de hulp worden ingeroepen van ons calamiteitenteam. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over het Adviespunt en over crisismanagement en het omgaan met calamiteiten op school.

Adviespunt School & Veiligheid

Scholen die vragen hebben over sociale veiligheid, kunnen terecht bij ons Adviespunt. We bieden ondersteuning aan onderwijsprofessionals (bestuurders, directeuren, schoolleiders, leraren, vertrouwenspersonen, etc.) uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Onze medewerkers zijn telefonische en per mail bereikbaar.

Calamiteitenteam School & Veiligheid

Bij een calamiteit, bel School & Veiligheid
ook nà een calamiteit kunnen wij ondersteuning bieden
030 – 285 66 16 | adviespunt@schoolenveiligheid.nl

Een calamiteit heeft een enorme impact. Het vraagt om een buitengewone inspanning van de directie en de medewerkers. Op zo’n moment heb je als school behoefte aan ondersteuning en tips. Daarom biedt het calamiteitenteam van School & Veiligheid een helpende hand bij calamiteiten. Dat doen we kosteloos.

Wat is een calamiteit - voorbeelden van calamiteiten

Scholen krijgen steeds vaker te maken met een incident, calamiteit of schokkende gebeurtenis. Dit ontwricht de dagelijkse activiteiten op school. De impact van een calamiteit op een school is zo groot, dat het de dagelijkse gang van zaken op een school ontwricht. Op deze pagina vind je informatie wat je kunt doen om voorbereid te zijn en om een calamiteit het hoofd te bieden. Denk daarbij aan crisismanagement en het ontwikkelen van noodplannen.

Het verschil tussen een calamiteit en een incident

De impact van een calamiteit is zo groot, dat het de dagelijkse gang van zaken op een school ontwricht. Vergeleken met een calamiteit is een incident een relatief lichte verstoring van de de dagelijkse gang van zaken.

Crisisplan en crisisteam

Effectief crisismanagement en goed voorbereide crisisplannen zijn essentieel om adequaat te kunnen reageren bij een calamiteit. Het crisisplan is bedoeld voor complexe en uitzonderlijke situaties, die je niet met een bestaand draaiboek kunt aanpakken. In het crisisplan staat op welke crisissituaties de school goed voorbereid moet zijn. Het crisisteam bestaat in ieder geval uit een vertegenwoordiger van de directie en een vertegenwoordiger van het bestuur.

Samenwerken met hulpdiensten

Een goede samenwerking met lokale hulpdiensten, waaronder de politie, is essentieel voor een effectieve aanpak van een calamiteit. Denk bijvoorbeeld aan een online dreiging.

 

Crisiscommunicatie tijdens calamiteiten

Communicatie is van essentieel belang bij crisissituaties. Het vaststellen van duidelijke communicatielijnen zorgt ervoor dat alle betrokkenen correct geïnformeerd worden. Informeer niet alleen medewerkers, maar ook studenten en eventueel ouders.

Nazorg en herstel bij een calamiteit

Nazorg is de fase die volgt op de acute calamiteit. De inspanningen zijn erop gericht om terug te keren naar ‘het reguliere’. Doel van de nazorg is het afronden van de ontstane situatie en voorkomen dat de nasleep van een traumatische gebeurtenis onvoldoende aandacht krijgt.

Omgaan met de media bij een calamiteit

Met alle sociale media hou je een calamiteit niet ‘binnenshuis’. Zorg dus dat je goed voorbereid bent op vragen vanuit de media. Een effectieve mediastrategie zorgt voor accurate en tijdige informatievoorziening. Wijs een woordvoerder aan, die de pers te woord kan staan. Houd er rekening mee dat leerlingen of studenten door de media benaderd worden.

Evaluatie van calamiteiten

Het is goed om lessen te trekken uit veiligheidsincidenten. Soms blijkt bijvoorbeeld dat het bestaande beleid moet worden aangepast. Een evaluatie kan recht doen aan een periode die heftig en/of emotioneel is geweest. Betrek bij de evaluatie niet alleen medewerkers, maar ook de betrokken leerlingen of studenten.

Training omgaan met een calamiteit en crisisrespons

Om goed voorbereid te zijn op een calamiteit, kan het crisisteam samen met de ketenpartners een oefensessie doen. Denk bijvoorbeeld aan de politie en de GGD.

Preventie van geweld en bedreigingen

In Nederland heeft zich nog geen schietpartij op school voorgedaan. Preventieve maatregelen zijn cruciaal om geweld en bedreigingen op school te minimaliseren. Zorg dat alle protocollen op orde zijn en hou regelmatig kluisjescontroles.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.