Let op: Vanwege de kerstvakantie is het Adviespunt gesloten vanaf 20 december 16.00. Maandag 6 januari 2025 zijn wij weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Gender- en seksuele diversiteit
Kennisbank
Veel jongeren die een middelbare beroepsopleiding volgen, weten langzaam maar zeker wat hun gender- en seksuele identiteit is. Maar of zij hiervoor uit durven komen, ligt ook aan de sociale veiligheid die heerst op de opleiding. Een open en respectvol klimaat ten aanzien van diversiteit draagt positief bij aan de persoonlijke ontwikkeling en leerprestaties van studenten.
Mbo-opleidingen zijn vanaf 2019 wettelijk verplicht om te werken aan acceptatie van en respect voor gender- en seksuele diversiteit binnen burgerschapsonderwijs. Dit maakt deel uit van de basiswaarden in onze samenleving, zoals mensenrechten en acceptatie van van diversiteit.
Lhbti+ -studenten kunnen zich alleen goed voorbereiden op beroep en samenleving wanneer zij zich veilig voelen om open te kunnen zijn over hun gender- en seksuele identiteit. Het respectvol omgaan met verschillen is essentieel voor een goede voorbereiding op werk en maatschappij.
Hoe veilig studenten zich tijdens de opleiding voelen is onder meer afhankelijk van de samenstelling van de groep en van de docent. Op de ene mbo – en in de ene klas – is meer ruimte om open te zijn over gender- en seksuele identiteit dan op de andere.
Docenten spelen een grote rol in het bieden van een veilige omgeving. Door een positieve sociale norm te stellen ten aanzien van gender- en seksuele diversiteit (‘in deze klas accepteren we elkaar met al onze verschillen en overeenkomsten, in deze klas hebben we respect voor elkaar, we schelden niet met het woord homo’) en deze norm samen met de studenten te hanteren. Dat betekent begrenzen waar iemand deze norm overtreedt (‘dat zeggen we in deze klas niet’). Daarnaast geven docenten ruimte aan gender- en seksuele diversiteit in de les.
Het is belangrijk dat op de opleiding hoe dan ook over dit onderwerp gesproken wordt. Voor de ontwikkeling van de student als persoon, als burger en als (toekomstig) professional. Al kan dat soms best lastig zijn. Onder meer omdat het gaat over verschillen in normen over seksualiteit. En omdat de identiteit van een student meerdere – soms botsende – lagen kent, bijvoorbeeld sociologisch, religieus, seksueel en qua gender.
Wees er alert op dat je geen aannames doet op basis van één aspect van iemands identiteit. Bijvoorbeeld: ‘De religieuze studenten in de klas zullen wel degenen zijn die er het meeste moeite mee hebben’. Ook andere aspecten van identiteit of omgeving kunnen vormend zijn in overtuigingen over gender-en seksuele diversiteit, bijvoorbeeld waar je woont en wie je kent. Dat geeft iedere opleiding specifieke uitdagingen ten opzichte van sociale veiligheid.
School & Veiligheid ondersteunt scholen bij bovengenoemde uitdagingen. Op de website Gendi.nl – een initiatief van School & Veiligheid – laten we mogelijkheden zien die scholen kunnen inzetten om gender- en seksuele diversiteit ruimte te geven. Je vindt er inspiratie, tools en lesmaterialen om dit te doen, waarbij de focus altijd ligt op de veiligheid van alle studenten. Dat kleine aandacht op school soms al genoeg is om je veiliger en beter te voelen beamen ook studenten Evy en Jill in onderstaande video’s.
Het is belangrijk dat je als docent de signalen op kunt vangen van studenten die worstelen met hun seksuele voorkeur. Maar ook van degenen die extreme opvattingen hebben over gender- en seksuele diversiteit.
Mbo-studenten laten zich vaak positiever of negatiever‘Het probleem is groter dan soms lijkt. Seksuele diversiteit in het mbo: voorlichting en verkenning’. Onderzoek Peter Dankmeijer e.a. (2014) i.o.v. EduDivers, Theater AanZ en COC Nederland. uit over homoseksualiteit dan leerlingen in het voortgezet onderwijs. Meningsverschillen kunnen daardoor heftig zijn.
In de loop van de opleiding worden studenten doorgaans toleranter in hun houding ten opzichte van diversiteit, dus ook in genderdiversiteit en seksuele oriëntatie. Het leren van kritische denkvaardigheden (het reflecteren op eigen opvattingen, beslissingen en handelingen) kan een uitdaging zijn omdat studenten een voorkeur hebben voor doen in plaats van denken. Maar dat kan juist ook een hulpmiddel zijn. Studenten die samen werken aan een opdracht, leren elkaar en (terloops) elkaars levensverhalen kennen. Dit kan ervoor zorgen dat er ook ruimte komt om het over gender- en seksuele diversiteit te hebben. Zowel tussen studenten onderling, als tussen docent en studenten. Als docent regelmatig met jongeren in gesprek gaan over gender en seksuele diversiteit, draagt dat bij aan het ontwikkelen van meer tolerantie.
Je kunt als docent opzien tegen het bespreken van maatschappelijk beladen thema’s zoals gender- en seksuele diversiteit omdat het kan zorgen voor een heftige discussie in de klas. Het is daarbij goed om te weten dat het hier niet alleen gaat om het gedrag van individuele studenten, maar om het groepsproces, de rol van de docent en hoe de opleiding omgaat met lhbti+-studenten en -docenten.
“Als iemand iets zegt wat echt kwetsend is, en je reageert er op dat moment niet op, dan denken anderen in de klas misschien: nu voel ik me niet meer veilig.” – mbo-docent
Als docent is het belangrijk dat je inzicht hebt in je eigen overtuigingen en eventueel allergieën. Wanneer je weet welke reacties je raken en waarom, dan ben je beter voorbereid waardoor je genuanceerder kunt reageren. Ook is het belangrijk dat je ruimte biedt aan verschillende standpunten binnen een thema, maar wel duidelijk aangeeft wanneer grenzen overschreden worden. Jij bent het voorbeeld, dus hoe jij met studenten individueel en de groep omgaat, zet de standaard.
“Studenten willen wel graag ergens over praten, maar de manier waarop ze iets inbrengen kan soms nogal confronterend zijn. Het is onze taak om dat te begrenzen, zodat je de echte discussie naar boven haalt.” – mbo-docent
Wanneer studenten met elkaar botsen, en zich op basis van identiteit afzetten tegen een andere groep, dan vraagt dat pedagogisch vakmanschap. De ene docent is daarin vaardiger dan de andere. Stichting School & Veiligheid biedt tools aan waarmee teams vaardiger worden in het begeleiden van gesprekken. De trainingE-learning Dialoog onder DrukE-learning Dialoog onder Drukverschijnt voorjaar 2025 als e-learning.
Wat specifieke lessen betreft is het van belang dat de onderwerpen niet eenmalig aan bod komen bij burgerschap of loopbaanoriëntatie, maar ook – en regelmatig – bij beroepsgerichte vakken. Zo wordt duidelijk dat het onderwerp niet op zichzelf staat, maar logisch verband houdt met het beroep. Bijkomend voordeel is dat het met regelmaat en meer vanzelfsprekend terugkomt. Studenten geven zelf ook aan dat zij dit wenselijk vinden.
Als opleiding kun je er ook voor kiezen om een project aan te gaan rondom gender- en seksuele identiteit. Of maak gebruik van gastlessen, nodig eens een voorlichter uit een theatergezelschap. Op de website Gendi.nl – een initiatief van School & Veiligheid – vind je aanbieders.
Het creëren van een veilige omgeving waarin ruimte is voor gender- en seksuele diversiteit, is niet alleen de verantwoordelijkheid van individuele docenten; het vraagt gezamenlijke inzet van het hele team.
Kennisbank artikelen over dit onderwerp:
Als je als school wilt werken aan een seksueel integer schoolklimaat, vraagt dat om het uitdragen en voorleven hiervan door het hele team. Hoe jij en je collega’s (in het bijzijn) van leerlingen handelen, heeft voor leerlingen een belangrijke voorbeeldfunctie. Waar moet je dan concreet aan denken?
De opleiding moet een sociaal veilige plek voor studenten zijn. Dat is niet alleen een taak voor docenten; iedereen die bij de opleiding betrokken is, heeft daar inbreng in.
Wat kan een mbo-instelling doen om zo’n veilige omgeving voor studenten en medewerkers te creëren?
Ruimte geven aan gender- en seksuele diversiteit vraagt een brede blik en inzicht in hoe je dit kunt doen. Daarom heeft School & Veiligheid de thema-website Gendi.nl met tips, inspiratie, kennis, verdieping en direct toepasbare materialen om docenten hierin te ondersteunen.
Lees het artikel ‘Zo vergroot je de veiligheid van lhbti+ studenten’ op Gendi.
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.