Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Verslag van de conferentie, oktober 2020
Op 14 oktober 2020 vond de online onderwijsconferentie Genderwijs plaats. De conferentie stond in het teken van de kijk op jongens en meiden in het onderwijs. Op deze pagina kun je een deel van de conferentie terugkijken. Daarnaast presenteren wij inzichten en aanbevelingen waar je mee aan de slag kan in de klas.
Hebben we verschillende verwachtingen van jongens en meiden? Hebben leerlingen voldoende vrijheid om hun eigen keuzes te maken? Kunnen leerlingen veilig zichzelf zijn?
Hebben we verschillende verwachtingen van jongens en meiden?
Hebben leerlingen voldoende vrijheid om hun eigen keuzes te maken?
Kunnen leerlingen veilig zichzelf zijn?
Reacties op het filmpje: “Pakkend filmpje, heel herkenbaar!” “Ik zou deze film aan mijn leerlingen willen laten zien.” “Komt heel erg binnen!”
Dagvoorzitter Jan Jaap Hubeek ging in gesprek met Mieke van Houtte, hoogleraar en doctor in de sociologie aan de universiteit Gent. Zij bespraken de belangrijkste bevindingen met Van Houtte die onderzoek doet naar gendergelijkheid in het onderwijs. Zij deed van 2011 tot 2015 met drie verschillende Vlaamse universiteiten onderzoek naar de prestatieverschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs. Ze constateert dat er een belangrijke wisselwerking bestaat tussen het verschillende gedrag van jongens en meisjes en de verwachtingen van leerkrachten voor jongens en meisjes.
Bekijk het interview met Mieke van Houtte
Hoe kun je je bewust worden van verwachtingen die je als onderwijsprofessional hebt? Van Houtte tipt: “Probeer geen aandacht meer te besteden aan geslacht. Het is geen belangrijke factor. Sociaal economische status is bijvoorbeeld veel belangrijker. Zie elke leerling als individu”.
Jan Jaap ging het gesprek aan met Kilian, Charlie en Britt. Waar lopen zij tegenaan op het gebied van genderstereotypen in het onderwijs? “Als mensen moeten tillen, dan wordt er altijd naar sterke jongens gevraagd. Met wiskunde wordt verwacht dat jongens er beter in zijn; met tekenen de meisjes”.
Ook geven Kilian, Charlie en Britt tips mee aan de onderwijsprofessionals: “Ga open het gesprek aan, want zo leer je leerlingen veel beter te begrijpen” en “Luister naar de leerling; als je iets niet begrijpt, kan je het gewoon vragen.”
Bekijk het gesprek met het leerlingenpanel
Na het plenaire gedeelte gingen de deelnemers uiteen in zeven verschillende workshops, verzorgd door de volgende organisaties: Rutgers, Act4Respect, SexMatters, COC, Emancipator, RoSa en Stichting School & Veiligheid. De thema’s van de workshops liepen uiteen van kansengelijkheid in presteren tot het tegengaan van seksueel geweld, allemaal vanuit het hoofdthema gendergelijkheid in het onderwijs.
Uit de workshops kwamen veel inzichten en aanbevelingen naar voren.
Afsluitend ging Jan Jaap Hubeek het gesprek aan met Esther van Dijk, directeur Emancipatie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zij vertelde over het belang dat ieder kind zichzelf moet kunnen zijn en kunnen worden zonder drempels die gevormd worden door genderstereotypen en gendernormen. Zelf was ze niet zo goed in rekenen op de basisschool. Doordat een wiskundedocent op de middelbare school haar de juiste tools gaf en haar aanmoedigde, nam ze toch wiskunde in haar afstudeerpakket, wat haar veel meer opties gaf voor haar vervolgstudie.
Bekijk het gesprek met Esther van Dijk
Jan Jaap Hubeek gaf Esther van Dijk de Genderwijs Aanbevelingen mee.
“De inhoud en het enthousiasme van de sprekers. Zet aan tot actie!” “Dit was voor mij weer even een eye-opener en een stimulans om hier daadwerkelijk iets mee te gaan doen als docent.” “Fijn dat dit onderwerp steeds meer op de agenda komt te staan.”
“De inhoud en het enthousiasme van de sprekers. Zet aan tot actie!”
“Dit was voor mij weer even een eye-opener en een stimulans om hier daadwerkelijk iets mee te gaan doen als docent.”
“Fijn dat dit onderwerp steeds meer op de agenda komt te staan.”
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.